Hej

Jag ska gjuta ett källargolv, men jag behöver endast knappt 1 m3 betong.

De alternativ jag har är att köpa 65-70 säckar och blanda själv, och kärra in det, eller beställa hem färdig betong med pumpbil, men går det att beställa så lite betong, och lönar det sig, eller är det bättre att blanda själv?

/Jonas

Det blir inte lönsamt att hem det med betongbil i så små mängder.
Jag skulle satsa på att blanda själv..

• Gilla
Fredrikjohannsson
  • Laddar…
S
minsta du kan få är 0.5m3.
men blir dyrt me pumpbil.
fram med maskin och blanda själv

...blanda själv. Men, inte färdigsäckar. Köp cement, 8x16 och gjutsand. Hämta själv.

S
MathiasS skrev:
...blanda själv. Men, inte färdigsäckar. Köp cement, 8x16 och gjutsand. Hämta själv.
blir dyrare och krångligare

77 säckar färdigt kostar 2700kr.

15 säckar cement kostar 630kr och ett lass ballast delat på grus och 8/16 ytterligare 300spänn (eller två lass om man har ett lilleputtsläp.930 kr eller 1230kr.

Eller kolla om någon betongfirma i närheten ska köra ut betong snart och samköra(om det går, har ingen aning?)

S
oj va dyr betong du hittat.
vill va bekväm ta färdig blandad.
vill ha mer arbete ta cement, makadam och sand. och blanda lite längre

Redigerat av moderator:
SBH skrev:
oj va dyr betong du hittat.
men blir samma pris när du är klar
Var hittar du billigare betong än 35kr/25kg som tex Byggmax säljer

S
man köper från fabrik. å inga små mängder.
sen glömmer jag bort att som privat kan inte köpa större mängder att ha på lager

Redigerat av moderator:
Har gjort ca 10 m2 golv med ca 12 cm tjocklek (1.2 kbm) vilket kändes som smärtgränsen för självblandning. Minst 2 pers, helst 3, för att det ska gå smidigt med parallella moment och inte ta för lång tid. Man får snart upp en rutin efter 10-20 säckar då det går som på räls i lagarbetet.

Det blev knappt 100 färdigblandade betongsäckar (samt inblandning med cement för att höja vct). För två pers tog det non stop 8 timmar att blanda, sprida, vibba, grovriva, glätta. Använde en större blandare som tog 3 säckar åt gången.

Vi var 2 och fick vara beredda med rivning och glättning på den del av golvet där vi började innan vi hunnit blanda/ få ut all betong. Men det går bra bara man har det med i planeringen och inte drabbas av betongfrossa. Gick på färdigblandande säckar för att slippa hanteringsmomentet med sand i beredningen och spara tid. Skillnaden i pris var inte så stor.

Har du ingen liten betongfirma i närheten som gör brunnsringar, cementrör, trädgårdsplattor etc. Två vändor med släpvagn så det är kirrat. Ja. du måste förstås kärra in det också. Har en arbetskamrat som gjorde på detta sätt, ca 20 kvadrat och det funkade bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.