9 952 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
Köpa färdig eller blanda betong... Det är frågan
Hej
Jag ska gjuta ett källargolv, men jag behöver endast knappt 1 m3 betong.
De alternativ jag har är att köpa 65-70 säckar och blanda själv, och kärra in det, eller beställa hem färdig betong med pumpbil, men går det att beställa så lite betong, och lönar det sig, eller är det bättre att blanda själv?
/Jonas
Jag ska gjuta ett källargolv, men jag behöver endast knappt 1 m3 betong.
De alternativ jag har är att köpa 65-70 säckar och blanda själv, och kärra in det, eller beställa hem färdig betong med pumpbil, men går det att beställa så lite betong, och lönar det sig, eller är det bättre att blanda själv?
/Jonas
Det blir inte lönsamt att hem det med betongbil i så små mängder.
Jag skulle satsa på att blanda själv..
Jag skulle satsa på att blanda själv..
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Har gjort ca 10 m2 golv med ca 12 cm tjocklek (1.2 kbm) vilket kändes som smärtgränsen för självblandning. Minst 2 pers, helst 3, för att det ska gå smidigt med parallella moment och inte ta för lång tid. Man får snart upp en rutin efter 10-20 säckar då det går som på räls i lagarbetet.
Det blev knappt 100 färdigblandade betongsäckar (samt inblandning med cement för att höja vct). För två pers tog det non stop 8 timmar att blanda, sprida, vibba, grovriva, glätta. Använde en större blandare som tog 3 säckar åt gången.
Vi var 2 och fick vara beredda med rivning och glättning på den del av golvet där vi började innan vi hunnit blanda/ få ut all betong. Men det går bra bara man har det med i planeringen och inte drabbas av betongfrossa. Gick på färdigblandande säckar för att slippa hanteringsmomentet med sand i beredningen och spara tid. Skillnaden i pris var inte så stor.
Det blev knappt 100 färdigblandade betongsäckar (samt inblandning med cement för att höja vct). För två pers tog det non stop 8 timmar att blanda, sprida, vibba, grovriva, glätta. Använde en större blandare som tog 3 säckar åt gången.
Vi var 2 och fick vara beredda med rivning och glättning på den del av golvet där vi började innan vi hunnit blanda/ få ut all betong. Men det går bra bara man har det med i planeringen och inte drabbas av betongfrossa. Gick på färdigblandande säckar för att slippa hanteringsmomentet med sand i beredningen och spara tid. Skillnaden i pris var inte så stor.
Har du ingen liten betongfirma i närheten som gör brunnsringar, cementrör, trädgårdsplattor etc. Två vändor med släpvagn så det är kirrat. Ja. du måste förstås kärra in det också. Har en arbetskamrat som gjorde på detta sätt, ca 20 kvadrat och det funkade bra.
Klicka här för att svara