C
chef: Jag planerar att bygga en 15 kvm friggebod. Har överblivet material från andra projekt i form av trädgårdsplattor, impregnerade reglar 220mm samt några kubik "väg-grus" 0-18. Fick tips av en snickare att gräva 50 cm djupa hål, i med markduk och ovan nämnda grus, låna hans vibrator och sen lägga trädgårdsplattorna. Ovanpå detta kommer sedan bärlinorna. Bärlinorna läggs med 60 cm
0 svar · 1,4k läst
E
elisa_82: nu det har gått några dagar vi rivit och slippa tvättstuga, det har regnat mycket dem här dagar men inget fukt på vägar:) än. finns lite fukt kvar runt om vägen på golvet, men jag tror att det är den som hamnade där när vi tömde varmvattenberedare :( .
30 svar · 6,7k läst
·
J
Josth: Det problem jag såg var att blindbottenskivorna buktade väldigt mycket neråt på sommaren och upplevde att golvet på bottenvåningen kändes kallare innan jag tätade och satte in avfuktare. Nu blir det aldrig kallare än +5 C i krypgrunden mitt i vintern.
11 svar · 2,7k läst
·
B
Barnrikehuset: Om det är makadam och röret ligger en bit upp dvs inte mot leran tror jag inget vatten hamnar i rören, det är ju fullt med hål. Så vattnet rinner efter marken i shakten. Men dumt att chansa när allt är öppet, lägg dränrör med avloppsrör upp till ytan du kan rensa via.
6 svar · 2,3k läst
Matti_75
Matti_75: Isolering runt byggnaden på utsidan är till för att skydda så att inte tjälen kryper byggnaden och lyfter den. Byggplast fyller inte den funktionen.
1 svar · 1,2k läst
J
Janebrink: Det är ju också sant iof... Får se hur mycket man orkar när man väl är där. :D
4 svar · 3,7k läst
fremax
fremax: Oj, häftigt. Prata med en konstruktör/ + föreningen innan du planerar vidare:) Mvh fremax
1 svar · 1,2k läst
·
B
Bo Berglund: Om jag lägger en extra 45x170 utanpå den befintliga bärlinan (45x170) och flyttar in alltihop enligt ditt förslag så kommer syllen som väggarna står på att vara i princip lika bred som ytterbalken (2 st 45x170). Om man skruvar ihop de två 45x170 balkarna så lär ju takbelastningen kunna överföras till den nu centrerade plinten, eller hur? Ser ut ungefär så här: [bild] Blir en hel
15 svar · 9,9k läst
·
F
Frigge: ja vi funderade på om vi skulle ta typ sånt där blått nät man har på buskar för skydd mot fåglar, det borde funka tycker jag
8 svar · 2,4k läst
S
scim: Gammal tråd men jag svarar ändå: Träullen är med stor sannolikhet träullit, jag har samma på mina källarytterväggar.
5 svar · 7,9k läst
·
F
fusion: [citat] Nackdelen med innegivare är ju att man får nämnda strypningar, kan ev vara en lösning att aktivera rumstermostaterna för golvvärmen i markplanet och enbart köra på utegivaren. Fukten har jag juli till september , har en avfuktare som mest står och går i tvättstugan där överskottsvattnet släpps ut i golvbrunn, den klarar dock inte att sänka fuktigheten tillräckligt. Ingen
6 svar · 2,2k läst
J
Jeremy: Hej Jag ska bygga till min lada med en garagedel på 8,5x6 m. Till grund hade jag tänkt bädda av med singel och packa, sen ställa Alba kantbalkar som jag fyller emot både utifrån och inifrån. Därefter lägger jag plattor inne i garaget. MEN, när jag skulle ta pris på kantbalken så tyckte försäljaren att det lät vanskligt, att balken skulle kunna röra sig av trycket från
0 svar · 943 läst
G
gaia: Har man inte saknat en dränering sen 1893 så ser jag inte någon anledning till att den behövs nu. Har du märkt att den behövs idag? Ligger huset i en hålla som blir ofta översvämmat vid kraftig regn? Har du sett grundvatten stiga runt huset? Om inte så vad vill du dränera bort? Huset kan sätta sej om du ändrar fuktförhållanden i marken som råder idag. Är du inte tvungen så gör
1 svar · 2,0k läst
holmberg87
holmberg87: Kolla på den här artikeln: http://www.byggahus.se/bygga/vad-kostar-det-att-dranera Det är ju en vink om hur mycket det kostar men ca 100 tusen för ett helt hus är väl rimligt men då är det utan större problem. Är ditt väldigt svårt att komma åt kan det väl dra iväg på tim-kostnaden för grävning. Så räknar du då 61 tusen och rot på det så blir det 46 tusen. ta det gånger 2
4 svar · 2,6k läst
S
sandydoull: Nu till nästa pilsner, det är väldigt trångt där jag gräver då jag gräver mellan mitt hus och grannens garage, jar har nu grävt 3dm ner och ca 4dm ut från huset, jag vill inte gräva bredare än det för att slippa gnäll from gamtanten som bor bredvid. Det är kanske 3dm bred ner i hålet undrar forfarande om det är någon vids att isolera en så small sträng?
21 svar · 2,5k läst
larsbj
larsbj: 6150 räcker. 5150 går också bra.
1 svar · 1,5k läst
E
Elsmurfo: Hej, tack för era svar :-) Ska börja att riva ut golvet såfort jag får ledigvecka. Vad tror ni om att montera fläkt där nere? Synpunkter? Undertryck? Ws1 det är betongplatta resten av huset
3 svar · 4,9k läst
·
Y
Yrrol: Vad omständligt det låter. Förstår att grävaren tvekade, haha. Att jag inte bara kan gräva, slänga ner slang och dit med jord igen.
4 svar · 2,2k läst
·
D
DerTichler: Hej forumet. Har lite funderingar på det här med varmgrund som jag inte kan hitta några bra svar på. Vad jag kommit fram till: - Grunden måste isoleras ordentligt och ha en lufttät radonduk som täcker golvet och väggarna i grunden. - Grunden kommer typ att ha samma temperatur/luft som resten av huset och ska alltså vara en länk i husets ventilationssystem. - Genom grunden kan man dra
0 svar · 2,7k läst
H
HansGreger: [citat] Det är betongrent nu, men har varit heltäckningsmatta och plastmatta (rummet var delat på mitten) sedan 60-talet. Inget mögel under dessa. Har heller aldrig sett fuktfläckar eller så på betonggolvet i källaren.
3 svar · 2,6k läst
F
Fredsan: Hej och tack för svar. Hade tänkt mig en enklare "fullösning" som inte kräver så mycket anslutningar. Jag ska koppla in mig på ett markrör som leder till en stenkista på tomten. Så frågan är: går det att göra som jag beskriver och täta med någon fiffig fogmassa/skum som klara av ligga i mark?
2 svar · 1,4k läst
L
Lago: Du kan och bör gräva ner till uk grundsula för att få det riktigt bra, gör samma behandling som om det vore en källarvägg.
1 svar · 861 läst
P
PurreP: Skulle ni säga att man bör avstå ett hus med sådan konstruktion? En krypgrund känns ju mer möjlig att få ordning på... Är det möjligt att kolla något vid besiktning?
3 svar · 1,2k läst
H
HenrikP: [citat] Tack! Testar nog husfix. Verkar lättare att blanda samt finns i mindre volymer. Tänkte peta in småsten/grus i springorna och sen kör jag husfix på det. Får se hur det går :)
2 svar · 2,2k läst
E
edmund: Ska bygga ny sommarstuga på samma plats som den gamla. Skogsmark bredvid en sjö. När morfar (som var snickare) byggde den befintliga ~1951 så lade han bara ut stenar som han ställde huskropparna på (två i vinkel). Det har inte blivit några sättningar alls och fungerat ypperligt under dessa 65 år. Bygger man nytt antar jag att plintar är lämpligast. Tänkte ta hjälp av firma för att
0 svar · 2,2k läst
S
Sumpan38: Jag ska göra om befintlig grusparkering invid huset, lite bredare, lite längre, och med ny stenbeläggning. Färdig yta blir cirka 35 kvadratmeter. Som jag ser det måste man först gräva bort befintligt material, tillräckligt djupt för att lägga i nytt material, samt stenläggning. Pga omgivningen behövs en ny stödmur, cirka 5m lång och 0,5m hög. Sedan fylla på och padda de olika
0 svar · 5,1k läst
E
EndZone: Ursäkta att jag bryter mig in i en gammal tråd, men jag blev nyfiken på den där konstruktionen. Har en egen idé jag gått och klurat på och undrar därför vilken dimension du använt på virket? 22 eller 34 mm? Annan dimension?
10 svar · 4,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] När skrev jag om knäpptyst? Det skulle ju utesluta både lärkor och syrsor. För att inte tala om hönskackel. (Det är ganska lugnt nu, har bara 16 höns för närvarande) Däremot tycker jag att trafikbuller är extremt störande, och maskerar mycket av det man vill höra. Bra att vi tycker olika, så vissa kan välja att bo längs trafiklederna och andra bosätter sig längre ifrån.
17 svar · 8,5k läst
K
kuntri: Kanonbra svar! Tack allihopa! Tar med mig detta i min ToDo-lista! :) Vill egentligen göra så lite fotavtryck som möjligt i berget, men jag ser ju helt klart fördelen med att bila bort och jämna ut lite av berget.
8 svar · 15,5k läst
E
eco972: De Grävde ur rejält, sedan på med grus och därefter isolering och kantelement. Gott om armering och sedan gjöts plattan. Konstruktionen är gedigen då jag passade på att lägga in golvvärmeslingor för framtida bruk. Som jag förstår på din skiss så är det en enklare hangar ni skall bygga och då är det nog bäst att få ner plintarna till frostfritt.
11 svar · 5,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.