Ska bygga ny sommarstuga på samma plats som den gamla. Skogsmark bredvid en sjö.

När morfar (som var snickare) byggde den befintliga ~1951 så lade han bara ut stenar som han ställde huskropparna på (två i vinkel). Det har inte blivit några sättningar alls och fungerat ypperligt under dessa 65 år.

Bygger man nytt antar jag att plintar är lämpligast. Tänkte ta hjälp av firma för att göra grunden. Hur gör de för att få hål i backen? Jordborr är helt uteslutet då marken består mest av sten och grus. Finns det någon form av fräs som kan tillverka hålen snabbt och effektivt eller måste det handgrävas och spettas? Tänker att det isf kommer att bli en mycket dyr grund och kanske svårt att ens få någon att ta jobbet...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.