2 517 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Vad gör jag med isoleringen bredvid grunden
Sida 1 av 2
Hej jag håller på att gräva längs huset för att de ska kunna dra fiber till baksidan på huset entreprenören vill ha 3dm djupt. Jag tänker dränera grunden när jag väl ska gräva men vid ca 2dm djupt stötte jag på isoleringsskivor som liknar vanlig isoleringsskivor som man använder i väggar. Min fråga är måste dessa ersättas om jag gräver förbi dom och ta bort isoleringen för att få tillräckligt djup hål.
All tips och råd emottages, om jag måste ersätta isoleringen vilken typ ska jag använda om jag inte gör det var är konsekvenserna?
All tips och råd emottages, om jag måste ersätta isoleringen vilken typ ska jag använda om jag inte gör det var är konsekvenserna?
När jag forsatt att gräva så var det bara isolering ungefär en meter från varje hörn så det kan inte vara så himla noga? Har nu grävt längs grunden 3dm djup och ca 4 dm ut från väggen, min plan är att återfylla med makadam 4/8 istället för jord vad tror ni om det måste vara en förbättring än att ha jord enda mot grunden?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Om du tänkte dränera så får du göra det riktigt med rör och gräva så pass djupt att du kommer ner till dit din grund börjar och lite till ändå.
Även om du lägger makadam 3dm djupt invid huset så hjälper det inte så mycket som dränering, vattnet sipprar iofs lättare igenom det än jorden, men någonting måste också leda bort vattnet. Dräneringsrör.
Men om du redan har en dränering sen tidigare så är det bra att fylla med makadam istället för jord längs med huset
Även om du lägger makadam 3dm djupt invid huset så hjälper det inte så mycket som dränering, vattnet sipprar iofs lättare igenom det än jorden, men någonting måste också leda bort vattnet. Dräneringsrör.
Men om du redan har en dränering sen tidigare så är det bra att fylla med makadam istället för jord längs med huset
Grejen är att jag kommer inte hinna gräva bort från huset så det blir isf bara rör längs med huset är det bättre än ingeting eller gör man mer skada än nytta eftersom vattnet har ingenstans att ta vägen.
Vad tror du om isoleringen som jag hittade som stack ut lite från plattan, behöver man lägga ny isolering?
Vad tror du om isoleringen som jag hittade som stack ut lite från plattan, behöver man lägga ny isolering?
en meter isolering runt huset hjälper mycket mot tjälensandydoull skrev:När jag forsatt att gräva så var det bara isolering ungefär en meter från varje hörn så det kan inte vara så himla noga? Har nu grävt längs grunden 3dm djup och ca 4 dm ut från väggen, min plan är att återfylla med makadam 4/8 istället för jord vad tror ni om det måste vara en förbättring än att ha jord enda mot grunden?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Absolut är det bättre än ingenting om du lägger rör längs med huset, du leder iaf bort vattnet från husväggen/grunden. Men låt gräva en bit bort så rören slutar på lämpligt ställe bortifrån huset
Din isolering borde ligga där för att minska risken eller undvika tjälskjutning, sk reducerat grundläggningsdjup. Vad har du för grundläggning på huset? Gräver du genom skivorna bör du ersätta isoleringen med EPS eller XPS. Läs på tillverkares hemsida vad du ska använda och vad som ligger där idag kan ge dig vissa ledtrådar.
Tycker precis som du gaia! Hela vår området byggdes 1977 och verkar har varit en enda fuskbygge, man tar tom gjutit in en massa skräp i grund och mer än hälften har fått sätta plattonmatta pga mögel/fukt. Vår hus har man inte ännu gjort åtgärder på men den visade inte så höga värden men vi tänker ändå komplettera med platton så småningom. Tror jag kör på rör. Med råga på allt så har vi idag får det första snöfall här i Kiruna :-S
I mina ögon ser det ut att vara vanliga isoleringsskivor som används inomhus i väggar och som en annan var inne på så var dom dygnblötta, kan ma am ersätta med ex cellplast?
Med tanke på vart jag bo (Kiruna) så är det kanske lönlöst att kämpa emot tjäle?
Tja, har du ordentligt värmeläckage nedåt så kanske det kombinerat med markisolering gör att risken för tjälskjutningen ändå minskar. Nu låter det dock som du har markskivor av stenull och som tidigare skrivits blir isoleringen av sådana när de är blöta (vilket de blir efter 3 minuter) väldigt dålig
Om det är nu det vad kan det bli för konsekvenser om jag isolerar ordentligt där när hela plattan är isolerat med stenull?
Markskivor av stenull används än i dag tex av Paroc och visst fungerar dom men inte om man lägger dom i vatten då blir dom blöta liksom frigolit blir efter en tid.myrstack skrev:Tja, har du ordentligt värmeläckage nedåt så kanske det kombinerat med markisolering gör att risken för tjälskjutningen ändå minskar. Nu låter det dock som du har markskivor av stenull och som tidigare skrivits blir isoleringen av sådana när de är blöta (vilket de blir efter 3 minuter) väldigt dålig