T
TimPellet: Jag bygger en hög altan och skall lägga in markduk under för att förhindra växter från att ta sig upp. Jag har förstått att det normala är att shakta bort matjorden men gör det verkligen någon nytta? Det är ju fasligt mycket lättare att lägga två lager markduk eller så. Och befintlig grässvål lutar fint bort från huset. Inom något år eller två kommer det vara glesa väggar
0 svar · 1,4k läst
J
JOW: Om man antar att det är en murad vägg och ett träbjälklag som löper längs med väggen: Stor springa, dreva med vanlig isolering. Liten springa, dreva med fönsterdrev. Minimal springa, dreva så långt in och så gott det går.
3 svar · 1,7k läst
H
HaspAllan: Hej! Bara upp till marknivå körde jag. Hela väggen är väl optimalt men blir lite mer jobb!
6 svar · 7,3k läst
·
Tallguy196
Tallguy196: Leta efter någon firma som handlar med vägskyltar, typ ATA, om du inte vill gjuta själv. Där finns det plintar och tillbehör så röret sitter. Lycka till!
2 svar · 3,6k läst
S
SuperBengt: dom där små bubblorna, om jag fattat det rätt är inga problem. Det blir luftbubblor i betong som man avhjälper genom att vibrera betongen under gjutning och ibland blir det bubblor som precis kommit upp när betongen härdar och bildar små bubblor på ytan. I en tvättstuga är det inga problem.
7 svar · 7,5k läst
·
F
Fredrik Å: Fyll upp runt, över och under rören med grus och gjut med färdig betong. Kakan behöver vara ungefär 10cm för att hålla. Det går naturligtvis att köra med standard cement och blanda med 0-8 grus för att få grovbetong. Håll koll så det blir rätt propotioner bara.
3 svar · 4,4k läst
·
N
norrbottenstorpet: Vi har gjort så, dvs lagt ett drändike en bit utanför grundmuren för att inte stjälpa muren. Fungerar rätt såväl, lite beroende på marksituationen. Ju närmare desto bättre, man får kompromissa lite. Vad skulle du tjäna på att fylla igen matkällaren ur fuktsynpunkt? Det vore nog istället klokare att i matkällaren anordna en pumpgrop, med en liten dränpump som vid behov pumpar
1 svar · 3,1k läst
R
rodak: Ingen som har synpunkter/förslag? :confused:
3 svar · 1,9k läst
·
S
steve5432: [citat] Tack för svar, funderade på fibercement men tänkte att oljeboarden är enklare att såga i med en vanlig fogsvans. Behöver kapa vissa skivor på längden för att passa in. /S
2 svar · 6,6k läst
Snigla
Snigla: En källare kommer alltid vara mer eller mindre fuktig, så köper man ett hus med källare ska man vara medveten om att det alltid kommer vara lite högre "fukttryck" därnere.. oavsett om man dränerar eller inte (källaren ligger fortfarande under mark / delvis iaf). Tror dessvärre inte att priset på fastigheten hade förändrats även om alla andra vet det ni nu vet.. som sagt.. ett
2 svar · 8,4k läst
P
Pumba: [citat] Bevisa är ju svårt, det är några faktorer som talar för det, dels sjunker muren där rören slutar, grannen fick plocka om muren där, och därför vet jag att rören slutar där. Mitt garage har jag byggt som i ett dike mot min tomt och där går flera dräneringsrör under, lika så hade jag troligen haft fuktproblem i garaget om vattnet passerat inifrån min tomt då garaget är i
2 svar · 2,3k läst
A
Anyone: Supertack för ditt snabba svar:) Uppskattat. Ska testa så snart som möjligt. //Anyone
4 svar · 5,8k läst
J
JOW: Dräneringen ligger kanske inte djupare än så, så det är kanske inte helt omöjligt att det blir blött 1m under grunden vid mycket nederbörd.
2 svar · 2,6k läst
S
saiter: Hej DanielF Jag tycker att du kan gjuta en ny kantbalk på befintlig stengrund. (Håller med dina byggare.) Du kan gräva för en dränering lite ut från väggen, 3-4dm? och lite djupare, med makkadam runt drän-slangen. Se till att marken lutar från byggnaden. //AA
3 svar · 4,5k läst
·
S
Segge: Nu har jag grävt upp och kopplat isär. Snart är framsidan återställd. [bild] [bild]
15 svar · 12,0k läst
·
M
Magnus Jernberg: Tjena, Nu börjar övervåningen bli klar och det e dags för källaren. huset e från 65 men det är omdränerat på 80 talet. platon matta med ~5 cm isolering utanför. Jag skulle helst bryta upp källargolvet och isolera, kasta ner golvvärme och gjuta igen. men innan vill man ju förvissa sig om att dräneringen e just. väggarna nere har som bubblor i putsen och innanför är det poröst.
0 svar · 1,9k läst
·
G
gorran: Är det någon som använt Finjas Prefab L-sockelement??Erfarenheter? Pris jämfört med kantelement i cellplast med fibercementskivan?
1 svar · 5,8k läst
U
ulphen: En till här som är intresserad. Ska själv troligen börja titta på en lösning i höst så det skulle vara intressant och få veta hur du gjorde.
3 svar · 2,7k läst
P
peter_sweden: Hej När det regnar mycket bildas det en vattenpöl på min uppfart. Finns något enkelt sätt att leda bort vattnet till andra sidan vägen där det är en slänt? (där träden står) Det är bara vi som använder vägen så 3-4 bilpassager/dag blir det och emellanåt en lastbil. [bild] Mvh Peter
0 svar · 2,2k läst
·
martin43
martin43: Tada! [bild] Mycket riktigt! Verkar dock bara vara i de två nordliga/kalla/skuggiga hörnen. Har kollat 3 av 4 hörn. Det fjärde är under altanen.
5 svar · 2,0k läst
·
S
Successful: Hej alla, håller just nu på att bygga mitt första hus och skulle vilja fråga om lite tips innan jag kan anlägga gräsmatta, Som det ser ut idag så har markarbetarna påbörjat pålning för plattan och en grovplanering 3 meter runt plattan och carport ingick. Resten av tomten, som är ca 1000m2 skall grovplaneras utav mig och höjdskillnaden är ca 0,5 meter. Har fått veta från mark
0 svar · 868 läst
S
SueCia: Beror på hur tjockt det är, men dom kan spola ur förvånansvärt mycket. Däremot så är det packad lera som är stenhård tror jag nog att dom går bet tyvärr.
1 svar · 1,0k läst
T
The_Nyll: okej, så just i min lilla återställning av den lilla ytan vi snott lite sand osv är inte allt för farlig om jag inte får till återställning 100% hård i paddning som säga.. för som sagt, allt med grunden ska dem göra.
8 svar · 904 läst
A
Annen: Avfuktare, alla slangar och kopplingas samt filter för flera år framöver och frakt gick på ca 20 tusen. Läs mer på www.lfs-web.se
5 svar · 1,5k läst
·
N
norrbottenstorpet: Schaktbotten är ju inte mm precision, den kommer när du börjar sätta grunden, om lagret med makadam skiljer någon cm är inte avgörande. Däremot skadar det ju inte om du får en lutning på schaktbotten mot dräneringen.
1 svar · 1,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Nej, regn är väl i princip bara bra, förenklar ju för dig att hålla plattan fuktig och sval. ;) Bara plattan (ytskiktet) har härdat såpass att regn/vatten inte späder ut helt obrunnen betong. Men om det gått några timmar bör det antagligen inte vara någon fara - såhär med sommarutomhustemp. Om regndropparna skapar små gropar i betongen när dom faller så är plattan inte
11 svar · 13,9k läst
·
hahalj
hahalj: Ok, så får det bli. Tack alla för råd och idéer! :)
13 svar · 17,3k läst
A
Albireo: Tack för engagemanget! [citat] Sugen är man aldrig att jobba ;), men blir det bra kan man göra undantag:p. Beroende på om vi kommer att utöka källaren eller ej, påverkar vilka detaljbeslut man tar. Egentligen är det att försöka göra en "kalkyl" vad kostar att isolera en källare? ska man / kan man isolera under golvet? vilka vinster gör man att isolera. Väggar är alltid lättare att
4 svar · 4,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.