Vad blir det egentligenb för skillnad om man använder dräneringsrör i ett dräneringslager med grov sten resp. om man inte använder det? Om man sticker ner en dräneringsbrunn som har hål nere i botten, borde inte vattnet rinna dit lika lätt utan drneringsrör som ansluts till brunnen?

Tyvärr har jag inte egen kunskap att dela med dig=/ Men jag lever ihop med en anläggare=) Det blev första åtgärden på vårt hus, att gräva dränering MED rör. Jag tänker det borde vara skillnad när det är mycket vatten det handlar om?! Tänk snösmältningen tex...
Lycka Till!

Att man använder rör beror på att man vill leda vattnet någonstans, som invid en husvägg dränerar gruset bra men du vill inte att vattnet ska rinna ner i marken nära huset därför avleds det via dräneringsrören till ex stenkista eller dagvattenbrunn.

Det handlar ju om hur genomsläpplig marken under dräneringslagret är. Ett hus med källare som är byggd på en grus eller sandås får förmodligen aldrig något vatten i dräneringsrörena, vattnet sjunker helt enkelt undan neråt.

Om samma hus istället är byggt på lera där man grävt ut och fyllt upp med bärlager under huset så finns risken att du skapar en stor bassäng om inte vattnet kan ledas bort, tex med hjälp av dräneringsrör.

Tack för alla svar! Uppsttas verkligen
I detta fall handlar det om grop för en markpool. I ena hörnet av gropen, bredvid betongplattan som poolen byggs på, så står dränringsbrunnen som är perforerad nertill. Under dräneringslagret är det lera.
Det känns som om vattnet borde rinna genom dräneringslagret, till brunnen, lika bra utan dräneringsrören. Jag behöver ju inte "leda bort" vattnet någonstans, egentligen, utan det ska bara pumpas ur gropen via brunnen.

Om shaktbotten har fall mot det hörn där brunnen står och det finns 10-20cm makadam under plattan så tror jag att vattnet kommer att söka sig till brunnen även utan rör.

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Om det är makadam och röret ligger en bit upp dvs inte mot leran tror jag inget vatten hamnar i rören, det är ju fullt med hål. Så vattnet rinner efter marken i shakten. Men dumt att chansa när allt är öppet, lägg dränrör med avloppsrör upp till ytan du kan rensa via.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.