Vi skall bygga en platta för tre hangarer där vardera hangaren har en platta på 12x9 meter. Vi har schaktat bort 15-20 cm av ytlagret som bestod av gräs och för att göra ytan någotsånär plan. Ovanpå det har vi lagt 15-20 cm bergkross jämnat med laser för att få en garanterat horisontell yta som vi sedan har packat med vibrator. Sedan hade vi tänkt att gjuta en platta med tjocklek 8 cm med förstärkningar vid stolparna. Dessa skall vara 60x60x15 cm och bli en del av plattan. Vi är ganska säkra på att 8 cm räcker eftersom belastningen på platan kommer att vara högst 1000 kg fördelat på varje halva, dvs två flygplan. Vi har hört att plintar kan resa sig vid tjällossning genom en s.k. mantelfriktion på plintarna och vi har fått rekommendationen att göra på det här sättet. Vi är tacksamma för synpunter.

platta1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag jobbar med att bygga ladugårdar, hallar industri mm. Dessa sortens byggnader kräver ofta större plintar en dessa du har ritat upp. Sen vet jag inget om markförhållandet på platsen du bygger så din ide kanske funkar. Men om jag var du skulle jag göra plintarna 250-300mm tjocka och 1000x1000 breda. med armeringsjärn på 12mm i 150mm rutnät. Sen skulle jag aldrig gjuta mindre en 100mm men gjut gärna 120mm(alltså själva plattan). Men jag är bara en simpelsnickare. Du borde ta kontakt med en byggingenjör, Det är ju inget litet projekt där du kan göra om det om det inte funkar.

G
Kan absolut inget om hangarer. Även om små flygplan är lätta så skulle jag då bygga plattan så att vanliga fordon också kan använda hangaren. Ni kanske måste snöröja utanför och skaffar en större traktor framöver, som behöver service och värme.

Du tänker inte göra nån sk vot förstärkning tex där infart ska se eller helst efter alla kanter annars är det ju inte så stora byggnader och är det bara helt stumt under håller säkert 8 cm platta. Grävde ni bort all lera/jord innan ni fyllde upp med berg kross ?

Ingen markduk!?????

Vi skrapade av 15-20 cm av ytlagret för att få en första plan yta samt att få bort gräs och lös jord. Därefter lade vi på markduk och sedan bergkross,

• Gilla
ppalm
  • Laddar…
Gjut en kantförstyvad platta med större vot under pelare. Prata med konstruktör för ritning.
En betydligt dyrare lösning är att köpa färdiga plintar från någon tillverkare, finja, a-betong, vinniga cement… sök på nätet.
Gjut platta ,med vot där ni kör in i hangaren. Övriga sidor finns kantbalk att lägga mellan plintar och gjuta mot om man inte vill forma. Min 100 mm betong i platta och sprickarmera med nät 5150 tex.
Dränering?

Behöver man någon annan betongkvalité eller tillsatser iom att det är utomhus & regnvatten kan ligga på plattan?

Hej! Kul med hangarbygge! Har just byggt en hangar på 12x10m.
Några saker att som jag kan rekommendera.
Gjut in en kantbalk/vinkeljärn i öppningarna så slipper du att betongen slits eller spricker när du rullar in och ut med flygplanet.
Gjöt också in en metallplatta i mitten på öppningen och på sidorna för att kunna svetsa fast låsanordning eller förstärkning.

Tog dubbla takstolar vid öppningen för att klara lasten av porten.

Förstärkte rätt rejält och fick bulta fast sylen för att ta de stora vindkrafterna som kan bli om det står öppet.
Har ännu inte köpt port då det är både dyrt begränsat med sådana produkter på marknaden. Lutar åt två stora standard takskjutportar med en löstagbar del mellan.
Lycka till!

Mikael_L
hakaner skrev:
Behöver man någon annan betongkvalité eller tillsatser iom att det är utomhus & regnvatten kan ligga på plattan?
Främst kan man tänka på att ha tillsats luftporbildare, vilket gör betongen fryssäker.
Det kan gå bra utan också, men det är inte så stor extrakostnad.

eco972
Hurdana förstärkningar gjorde ni under stolparna, plintar till frostfritt djup eller plattor ?

Mikale_L
Vi har sett at det finns och det är kanske en bra idé.

De Grävde ur rejält, sedan på med grus och därefter isolering och kantelement. Gott om armering och sedan gjöts plattan. Konstruktionen är gedigen då jag passade på att lägga in golvvärmeslingor för framtida bruk. Som jag förstår på din skiss så är det en enklare hangar ni skall bygga och då är det nog bäst att få ner plintarna till frostfritt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.