Jag planerar att bygga en 15 kvm friggebod. Har överblivet material från andra projekt i form av trädgårdsplattor, impregnerade reglar 220mm samt några kubik "väg-grus" 0-18. Fick tips av en snickare att gräva 50 cm djupa hål, i med markduk och ovan nämnda grus, låna hans vibrator och sen lägga trädgårdsplattorna. Ovanpå detta kommer sedan bärlinorna. Bärlinorna läggs med 60 cm mellanrum. Jag har inte tänkt mig något ytterligare bjälklag då jag vill bygga så lågt så möjligt till förmån för takhöjd. (Att jag använder 220 beror på att jag ändå har dem liggande och de redan är betalda.)
Min fråga är om ni tror det blir tillräckligt bra. Läser mycket om att det ska vara dränerande material längst ner i gropen vid denna typ av arbeten.
Ett alternativ är ju markduk i botten, makadam, markduk, 0-18, trädgårdsplatta?

Snickaren jag pratade med menade att vibbrar man 0-18 ordentligt och bygger upp en tung, rejäl friggebod finns det väldigt liten risk för sättningar och det dränerande lagret är onödigt.
Detta är i mälardalen skall nämnas då det kan ha viss betydelse. Underlaget är en helt vanlig gräsmatta med lite lerig jord.

Tacksam för kloka tankar/ åsikter i ämnet.

Mvh Martin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.