Grund & Markarbeten
larsbj: Armera sulan med längsgående armering i överkant och underkant helst med byglar av armering runt. Jag skulle valt ett mer kapilärbrytande material under sulan tex 8-16 eller 16-32.
APR: Någon cm kommer betongen att pressa ner cellplasten alla gånger så länge vi pratar s80/s100. Med 8cm tjocklek är egenvikten 200kg/kvm.
Gryningsräd: Har fått en möjlighet att asfaltera framför vår nybyggda hall, så att vi slipper parkera bilen på gräsmatta. Perfekt säger både jag och frun, men vi har lite olika syn på saken. [bild] Asfalt på den stora planen, framför hallen där bilen skall stå är det ingen snack om. Sedan börjar diskussionen: längs med hallen och vidare mot källartrappen vill jag lägga marksten. Snyggt och
b8q: [citat] Inte ens på hus med rejält takutsprång skyddar det 100% då regn inte alltid faller helt lodrätt, men tänk också på alla stackare som bor i "nyfunkislådor" som saknar takutsprång helt!
cowdan2010: Krypgrund från Cellplast Direkt. Fyllnadsmassan minns jag inte exakt hur mycket ton det var, men fick ingen indikation på att det var ovanligt mycket.
Timfelix: Hej Vi har inte lagt något på granntomten utan allt är på vår tomt. Det är en otroligt liten slänt förutom lite brantare på 2 meter men ändå ofarlig. Tack andersson10 angående avrinning. Det var något vi tog upp före de började och de är inritat på situationsplanen men nu har de ju frångått den och byggt en 5 meter hög slänt istället för slänt och stödmur. Så det här
para: Coola väggar! Isolerar du framför kommer ju berget bli kallare och då torkar ingen fukt ut. Kanske börjar droppa fukt från berget istället? Är berget helt tätt nu? inga sprickor där det droppar fram lite vatten?
MathiasS: Om den fortfarande är svampig kommer det inte bli något bra. Har då några som helst krav på plinten, gör om. Den kommer antagligen bli hård tillslut, men med dålig kvalitet.
Differentialen: Jag funderar på att gjuta en grund till ett garage i höst eller nästa år och funderar på litet olika metoder och konstruktioner. Det jag nu funderar på med anledning av den konstruktion jag lutar åt är hur vettigt och användbart det är att använda vibrobalkar/vibrobryggor. Jag förstår inte hur de funkar och vad vitsen är med dem. Frågeställningar: 1. Är vitsen med dem att balkens
j-o75: Jag har sett att man kan bygga stödmurar av trä, men jag funderar på hur man gör det rent praktiskt! Har man något specialbehandlat trä eller lägger man något emellan träet och fyllnadsmassorna?
gaia: Skulle inte tro på experten :) Var det den första varma och fuktiga sommar på 20 år?
hantverkare1: Som jag förstått det kostar en grusad uppfart ca 300 kr/kvm inkl allt
Fredrik Å: Fast det funkar inte som du tror. Det som händer när du isolerar på insidan är att grundmuren blir kall vilket resulterar i att uttorkningen uteblir. Du ska isolera på utsidan eller inte isolera alls för att kunna åstadkomma någon som helst uttorkning. Kolla på isodräns hemsida där hittar du lite info om hur fuktvandring funkar. Fredrik
TimPellet: Ny blev det så här: 1m djupa hål med rejält stora stenar i botten. Tegelstenar, gammla betongkloumpar och liknande. Nästa helg blir det till att ösa i lös betong som rinner emellan. Sedan på med grövre grus, typ 30-60 för att få en jämn botten. Sedan i med mer betong och sist en färdig 70cm plint. Hoppas det duger!
KjellT: I och med att det är ett garage så klarar du dig med en bil som lägger ut med ränna. Det är bra för en pumpbil kostar rätt mycket. Avståndet till betongfabriken påverkar kostnaden då milersättningen för rotorbilar är rätt hög. Räkna med att en betongkille som gjuter tar runt en 100 lapp per kvm bara för gjutningen. Har du en plan grusbädd och skall ha en platta utan
holmberg87: Det som är under plasten kommer nog att torka ut eller sjunka undan eftersom. Så länge du inte fått vatten på trädelar och i isoleringen skulle jag avvakta och låta det självtorka. Tar du bort plasten så kommer det ändå att vara blött och lerigt tills det torkar men då får du den fukten upp mot trossbotten också.
Davidborjesson: Hej, har skrivit innan om att vi har haft vatten som runnit in i källaren, nu är det dags att ta tag i detta. Har grävt upp och gjort riktigt rent så nu ska vi komma på en bra lösning till detta. Någon som har gjort detsamma? [bild] [bild] [bild]
Segge: Är ingen expert på området men hur har infarten stått sig med tiden? Är den stabil borde det väl inte vara några problem att jämna av den och sedan lägga asfalt?
Segge: Varför lägga nytt, det är ju fint som det är ;) Jag hade höjt vid grunden om det går, rekommenderad marknivå närmast grunden är dock 25cm, men tycker det ofta är mindre än så, och det ser så ut att vara för dig. Om det inte går hade jag höjt så det bli ett svagt fall från huset ut mot gräsmattan och lutat det så mycket det går mot gruset. Det blir hörnet grus/gräsmatta som
Vanbeasten: I våras sprängdes det på tomten bredvid min. Dom höll på i två veckor med 5-6 laddningar varje dag. Avståndet till mitt hus var mellan 10-60 meter från sprängområdet. Det gjordes en besiktning innan dom började och en besiktning efter. Inte en spricka nånstans! Trots att kåken skakade rejält varje gång. Mitt hus är i trä, med putsad lättbetong i sutterängdelen.
Segge: Det fick bli 0-18. Nu är nivån rätt kring huset, ett lass till imorgon så blir det bra fall hela vägen. [bild]
TimPellet: Ja nu när jag har en "lösning" för att utnyttja djupet kan jag ju gräva lite djupare. Det enda som gnager mig då är betongkostnaden :) Jag har fått ett pris från slutagrav.se på ca 500kr/plint färdigt på plats, bara att börja bygga. Då känns det lite tråkigt att lägga 100kr på färdiga plintar 50kr på hål (grannbarnen) 100-200kr på plintbetong Hyra kärra eller få det
scim: Jag har ganska normal fuktighet i min källare förutom på sommaren, men då ser avfuktaren till att hålla den nere. Ventilationen under sommarmånaderna innebär ju dessutom snarare att fuktigheten ökar.
Cgong: Nu verkar det slutligen bli vägbygge av. Det är en tomt i Bohuslän. Jag har en geoteknisk undersökning som fastslår att det mest ligger silt i de översta lagren. Nu har en entreprenör hyvlat av marken inom ramen för ett VA-arbete och silten ligger i dagen - mest sand och snäckskal. Min fråga är nu - måste jag ta bort något övre lager om det redan är gjort? Kan jag alltså lägga
ByggDHD: Hej! Ja, det låter sannerligen dyrt. Bara en jämförelse. Nu gjorde jag bilningsarbetet o fixade golvvärmen själv dock. Men nu pratar vi drygt 80 kvadrat. - isolering: 10000 - Armering, minns ej kostnad. - betong: 22000 inkl.pump samt 2 pers. som gjöt. - Golvvärme (inkl. Fördelare, cirk.pump o termostater) 18000 - Vatten o avlopp till 1 badrum, 1 mindre toalett,.1 tvättstuga samt utbyte
Fredrik Å: Vad ska du använda källaren till? Ska det vara potatisförvaring är det väl bara att gjuta igen hålet. Fredrik
Fiskaren: Ja där ser man vad lite koll jag hade. Separata rör för takavvattningen alltså. Gäller detta alla tänkbara situationener? När det gäller grund så saknar ladan en sådan. Det kanske inte framgick av mitt första inlägg, men hela ladan är en stolpverkskonstruktion och den enda grund som finns är ett antal mer eller mindre sneda stenar som stolparna står på. Så det är inte aktuellt
Secharpun: Skickat pm till dig angående vilka firmor samt priser jag fick!
Snickerick: Hejsan Vi tänkte göra en mur runt en del av vår trädgård. Muren beräknas bli ca 20m lång i en böj, 50 cm bred och 60-80cm hög. Det lutar åt att det blir en sprängstensmur. Marken där den ska stå är lerjord med mycket sten i, och muren kommer stå där en plan gräsmatta övergår i en ganska brand slänt, sluttande nedåt. Det verkar vara mycket bra bärighet i lerjorden. När