Hej!

Jag är i färd att planera mitt hus och har lite funderingar om grundläggningen. På grund av flera faktorer kommer jag bygga en plintgrund på berg. Följande faktorer avgör detta.

* Tomtens beskaffenhet. Nästan hela tomten är berg, med ett tunt täcke av skogshummus. Huset ska stå på högsta punkten, vilket är en "bergkam" i form av en bred kil.
* Detaljplanen tillåter inte sprängning och ytterst begränsad schaktning
* Min ekonomi tillåter troligtvis inte en platta
* Tomten har havsutsikt och kan jag få upp huset 50cm får jag en mycket bättre utsikt

Jag har funderat på krypgrund, men berget är inte direkt plant. Det är väldigt "bubbligt" och sluttar svagt.

En plintgrund liknande denna skulle kunna bli ganska billigt och snyggt:
http://www.byggahus.se/arkitektur/pakostad-traarkitektur-i-yttersta-havsbandet

Frågan är hur jag ska fästa grunden i berget?
Jag har läst om att borra ner och fästa stolpskor i berget, men alla i guider och på tillverkarnas sidor står det att dessa är till för enklare byggen, typ stuga, carport, altan, osv. Kan jag använda stolpskor och fästa konstruktionsvirke/stolpar i dessa i ett så öppet och utsatt läge som 300m från havet på västkusten?

Ska jag istället borra stora hål i berget och gjuta armerade plintar?

Eller finns det andra alternativ?

Det kommer komma en blogg om husbygget så småningom! Allt för dokumentationens skull!

Jag skulle tro att du kan borra ner flera armeringsjärn per plint i berget och sedan gjuta plintar på armeringsjärnen. Vanliga gjutrör borde fungera.

Men om man bara borrar ner armeringsjärn, blir det då inte en betong/berg-kant som lätt kan trasas sönder av frostsprängning och liknande krafter?

Kör med ett betongrecept gjord för brokonstrukstioner, dvs. det ska in luftporbildare(frostskydd), vattenskydd och kanske lite flyttillsatsmedel också. Borra djupt och smäll i mycket armering.

Hej.Mitt tips är att du tillverkar egna plintformar 200x200inv med trekants list i alla hörn,borrar gör rent i hålen och kemankar fast armering 4st som går nästan ända upp och en dubb i mitten de ska helst vara rostfritt eller galvat eller i alla fall rost skydds behandade, anpassa formen till berget i uk och fäst med ett par spikvinklar och bräder i ök ,väg av och såga i uk bjälklag spola rent före gjutning och ta i ev vidhäftare glöm inte fästjärn för bjälklagskanten.

Tack för informationen! Låter vettigt!

Funkar det att använda vanliga gjutrör 250 eller 300mm istället för att tillverka gjutformar? Lite svårare att få stabilt kanske? Men finare slutresultat.

Visst fungerar det precis lika bra med gjutrör,tycker bara personligen att dom hör hemma under altaner och mindre byggnader,och att de avfasade fyrkantiga plintarna ger ett mycket gedignare utseende,det gäller också att man inte vinglar upp bjälklaget på typ stolpskor,utan lägger det dikt an plinten med bara syllpapp mellan. Men självklart ska du köra på rör om du gillar den formen, stabiliteten blir lika bra och går snabbare att utföra.

Förrutom det som Lago så väl har uttryckt, hade jag även bilat bort berg, så varje gjutning sker på rak/platt grund. Lättare formning/gjutning och stabilare grund.

Kanonbra svar! Tack allihopa! Tar med mig detta i min ToDo-lista! :)

Vill egentligen göra så lite fotavtryck som möjligt i berget, men jag ser ju helt klart fördelen med att bila bort och jämna ut lite av berget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.