Grund & Markarbeten
Marcussjogren: Hej! Under hösten så var det ju en väldig storm som medförde mycket stora mängder vatten. Det kom då så mycket vatten att putsen inkl en del sand lossnade på väggen i källaren och skapade ett 30cm brett och 20cm högt hål i väggen. Kanske 5-7cm djupt på sina djupaste ställen. Väggen är av natursten och sand som sedan är putsad. Det innebär att det är en källare som för aldrig
huggan: Dessa har jag använt iallafall: http://www.bmab.info/
KTK: Beror på om det var färdig botten grusad,avvägd och paddad vilket jag antar.Men det låter ändå lite i överkant.Snabbe ville som snackar om 1-2 tim och vilda olle som kör 18 meter på 30?? minuter kan du ta med en skopa salt eller två.:rolleyes: Ta in en offert nästa gång är ett hett tips.
Thomas_snickare: Har läst igenom nästa alla inlägg här på BH om gjutning av platta, många goda råd men dock kvarstår några frågor som jag hoppas jag kan få hjälp med. * Vad är potential utjämning, är detta ett krav, vad ska den göra? * Hur går det till rent praktiskt när man fått på all betong att få den i våg och slät? Använder kantelement och även om dom är nästan perfekt lagda så
anaitis: Eftersom det verkar vara en vanlig fråga här på BH så bifogar jag en lathund för att beräkna uttorkning av betong
frihopper: Tack! Kommer bara sätta upp OSB-skivor där det behövs, för att hänga upp TV osv. Min tanke är förstås att dessa endast fästs i stålreglarna så att de inte har någon kontakt med betongen. Ingen isolering heller (förstås) mot källarväggen där det kommer vara en luftspalt mellan den uppreglade stålregel-väggen och källarväggen. Gör det någon skillnad om jag slipar bort
Stingray468: Hej, Ska till att bredda mitt garage och när vi grävde idag så kan jag konstatera att allt står stadigt och bra på berg. Tyvärr lutar berget ca 15% emot dock. Som tur var hittade jag dränering (syns längst ner till vänster) vilket jag får ett positivt fall till. Ska man göra som man gjorde 1967; gjuta en sula för mur, mura med betonghålsten, för att sedan gjuta golvet uppepå muren,
KnockOnWood: Nja, det tycker jag låter snålt. Drygt 20 cm har jag, det känns tryggare.
hixen: Grävt lite ytterligare, försökt komma till botten av plattan. Ännu inte nått fram, men har stött på en massa blöt isolering, typ Rockwell. Känns inte speciellt "dränerande" då den fungerar som en svamp och håller kvar vattnet. Någon som har erfarenheter av detta? Tittar jag på ritningen står det visserligen att det skall finnas något där. 2 x 6 cm min. skiva. Kan det vara denna
Mangan: Jag skall byta panel i ett gammalt förråd som har ena väggen ut mot vägen. Förrådet har ingen igentlig grund utan just nu går fjällpanelen hela vägen ner mot gatan. De gamla kreosot-reglarna håller fortfarande men fjällpanelen som sitter på dem ser bedrövlig ut och behöver bytas. Vad är ett lämpligt material att använda längst ner på väggen där denna ansluter mot marken? Kan
Novisfixaren: [citat] Lösning på detta är att inte måla med plastfärg utan "putsfärg" i källare antar jag? Nån idé om mitt problem nr1?
Dea_34: Har en traditionellt gjord platta på mark för ett garage där jag bestämt att bygga första delen av väggarna med Lecablock och sedan återfylla upp till tidigare marknivå. Tänkte göra som på bilden men är det rätt tänkt med markdukens runt pordränblockens avslutning? Jag har lärt mig att markduken ska "vikas in" under men han som gjorde plattan tyckte jag skulle låta den gå utåt
Dea_34: Behöver lägga tre olika ytdräneringar på tomten men är lite osäker på hur dom bäst ska utformas. I alla tre fallen har dränrören tillräcklig lutning och avslutas i stenkista - Funkar det med dräneringsslang eller behövs "kokosrör" ? - Är det risk att markduken sätter igen med tiden? - Nått knep för att inte få dikena att fyllas med sand och jord över tid? 1) Gång intill hus
slaskman: Min uppfart i asfalt har efter 50 år tagit en del stryk på översta lagret. Mossa osv har gjort sitt och ca 5 mm har försvunnit och den grova ytan är kvar. Högtryckstvätt blåser bort det med lätthet. Då asfalten i övrigt ligger slätt och bra och är ca 30 cm tjock behöver endast toppingen bytas. Nån som har koll på sånt runt Lund och vad det kostar ?
larsbj: Det är inga risker att borra i elementet. Om elementet skulle ha en "Balkfunktion" så är det bäst att borra mitt på där det varken finns drag eller tryck.
smiler: Jo du har rätt... Brukar inte gena annars så varför ska ja göra de nu. Damn! :)
MariaairaM: Plattor har varit en plan, men risken är att regnvattnet sköljer bort massa grus så de börjar vippa. Tror inte snökedjor är rätt heller, grusvägen beter sig lite som en sandhög, den bara fullständigt smular sönder, men det är absolut värt ett försök, jag vet att han iaf tidigare har haft snökedjor hemma! :)
Malten: Ja gissar på att källare borde bli billigare, de som tillkommer extra är ju grävning, murning, å ett extra mellanbjälklag i stora drag, Mot att bygga vidare 60kvm platta, mer ytterväggar, större tak.
Plåthuset: Det löste sig. Bauhaus hade bergkross som jag kunde hämta med egen kärra. Återstår bara att häva köpet från (icke så) SnabbGrus).
yakumo: Ett annat sätt är att behålla vallgraven/gropen och bygga en hylla runt gropen så att man inte trillar ner i den.
miclun01: Hej det ska gjutas en betongplatta till ett småhus i början av juni, och huset reses i början av september. Hur ska betongplattan behandlas under dessa tre månader? Ska den vara täckt med presenning, byggplast? Vad kan man göra för att torkningsprocessen ska gå så långt som möjligt före huset reses? /Michal
Andreas Blomkvist: När jag dränerande så kollade jag inga priser, valde det varuhus som hade allt på lager sen köpte jag rubbet. Just när det gäller rören så kanske man kan spara en 400:- om det rör sig om en vanlig villa som ska dräneras. Själv tycker jag det är såpass lite pengar om man ser på det stora hela och vilket jobb man lägger ner. Tror det mesta är samma saker, köp där det är
Tomas Folkesson: Hej... Vi har ett garage som håller på att byggas och höjdskillnaden mellan husets platta och garagets är ca 40 cm. Detta innebär att när vi förbereder gången mellan garaget och huset kommer jorden vid rabatten att vara på en högre nivå än garagets platta. Nu reglades tyvärr garagets stomme direkt på plattan vilket gör att vi måste lösa "isoleringen" mellan jorden och reglarna
Fredsan: Håller på at bygga ett pumphus for reningsverk/vattenpump och ska gjuta in en golvbrunn i plattan till pumphuset. Huset kommer stå på marknivå och jag tänker ansluta golfbrunnen till dräneringsbrunnen. Vilken typ av brunn ska jag använda för att gjuta in? Vet att det finns en variant som heter spygatt. Vilket material ska den vara i? Någon som her tips?
Åsa Lund: Då kan du väl ha plyfan som golv och byta enkelt när det blivit slitet?
Yrrol: Inte fått tummen ur än. Funderar på att det där med rör i rör vore överkurs. Handlar om så kort sträcka ändå så är ju inte värre än att man kan grävaupp det igen när PEM slangen går sönder. Ska man ha någon isolering på pem som ligger i jord/nära jordytan?
bozze4evigt: tackar, lutar nog åt 30-40mm som ni också verkar vara inne på. lägger hellre på för lite, för att sedan lägga på lite till, än att ha för mycket grus
ParOscar: Vi har ett hus från 60-talet och nu börjar materialet som sitter mot betongplattan släppa. Ser ut att vara någon platta med större frigolitkulor som sedan är putsat. Min fundering är om jag helt enkelt bara kan rensa bort detta och limma på färdiga sockelelement från ex Beijer? Ska man ha något emellan, plast eller något isåf eller endast sockelelementet? /Pär