Byggahus.se

Vibrerade ej ner betongen

1. L
    Medlem Nivå 10
    Vi byggde upp grunden till vårt uterum förra helgen och i tisdags kom betongbilen.
    Det visade sig att gubben som skulle fixa grunden hade glömt vibrator. Betongen kom med kranbil och han gick runt för att få det jämnt, sedan körde min gubbe bara med någon lång pinne för att jämna ut ytan. Gjorde alltså inget för att skaka ner betongen. Sedan när jag var på jobbet körde han med någon helikopter på för att få ytan bra.

Det ser väldigt bra ut på ytan men min fråga är om jag kommer att få problem framöver eftersom det kan finnas luftfickor nere i betongen. Eller kan det bli problem med bärigheten när uterummet väl skall upp?

2. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Det skall ju naturligtvis vibreras. Dock tror jag att det är lugnt ändå. Är ju "bara" ett uterum. En betongplatta tål normalt betydligt mer!

3. L
    Medlem Nivå 10
    Hans svar när vi väl stod där med betongbilen var: vi talade ju om att ta betong som inte behöver vibreras. Jag sa nej. Då sa han att han trodde att vi pratat om det med att det inte spelar någon roll. Blir lite nojig eftersom all vikt kommer att fördelas på hörnen av betongplattan. Det är sadeltak och skall dessutom ligga betongplattor på taket.

4. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Det kommer hålla, utan problem.

5. M
    Anonym
    Ja, inget att oroa sig för. Uttrycket "Luftfickor" kan nog i de allra flesta fall ersättas med "Luftbubblor". Kan bli lite fult på ytorna bakom formen men ingen fara.

6. L
    Medlem Nivå 10
    Tack för alla svar. Nu känner jag mig mycket lugnare igen

7. P
    Medlem Nivå 3
    Det kommer hålla, dock finns risk att det tränger in vatten i håligheterna och sedan fryser till is och frostspränger. Det kommer nog bara att vara risk för det om håligheterna finns i ytterkanter, men du kanske gjöt i L-element?