Hej,
Älskar Byggahus.se och lär mig mängder varje dag, men ibland känns det som vårt projekt är unikt i vissa fall, så jag ber om ursäkt om jag ställer frågor som redan är besvarade. Jag tycker mig ha läst alla trådar, men behöver ändå lite hjälp.

Vi har ett hus som är byggt 1907 som står på 60-70 cm breda granitblock, c:a 1,7 upp till bottenplan. Halva källaren är utgrävd, utsprängd, men endast till 195cm takhöjd, vilket är jobbigt när man är 197 cm =)

Så vi vill bila upp betonggolvet och gräva ned, så höjd från färdigt golv blir minst 2,10. Den delen som är utgrävd, är troligen bara att gräva mer, men vi vill ju även gräva ut den andra halvan, och den är troligen berg, då det är berg direkt utanför.

Så tre frågor:
1. Hur mycket behöver jag beräkna bygghöjden blir? För jag antar att jag behöver ner en bit, på med makadam, fiberduk, isolering, vattenburen värme och betong. Räcker 40 cm? (20 för isolering, 10 för betong och sen makadam?
2. Har ni tips på en bra sprängare i sthlm, och man kanske ska ha en fristående konsult, som räknar på avrinning och sånt? För man kanske måste spränga rännor som leder bort vattnet?
3. Hur tar jag mig igenom granitväggen? För jag tänker mig sätta in en dörr till källaren.

Tacksam för alla som kan förbarma sig över denna formumnewbie =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.