Vi är relativt nyblivna ägare av ett kedjehus med en gräsmatta som går mot grannens vägg. Det är korrekt lutning på gräsmattan, men problemet är att den har byggts på höjden av någon anledning, så vi har fått gräva ett litet dike mot grannens vägg för att leda bort eventuellt vatten. Grannen har påpekat att vår gräsmatta bör schaktas ur så att gräsmattan börjar en bit ner på grunden och med ett fall utåt. Det skulle innebära ca 20-30 cm sänkning av hela gräsmattan, dvs ett relativt stort jobb. Är det på vårat ansvar att fixa det, eller räcker det med att gräva ett dike för vattenavrinning?
Jag lägger upp en bild ikväll när jag kommer hem, men kortfattat kan man säga att tomten är 10x10m med lutning in mot mitten av gräsmattan från båda hållen. Vår husvägg på ena sidan och grannens på andra. Förmodligen har tidigare ägare haft rabatter mot grannens vägg och därmed har den sidan blivit lite högre med år av gödsling men det är bara spekulationer. Det är likadant för andra grannens vägg som också har fått gräva ett dike mot vår vägg.
Här kommer ett par bilder. Det är som högst vid stubbarna. När jag kollade närmre så är gräsmattan relativt plan, dvs inget fall utåt, så det känns det blir ännu mer fall mot grannens vägg om jag bara tar bort närmast väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade inte gjort något åt detta förrän det hade varit dags för omdränering eller liknande.
Jag hade dock sett till att hålla rent mot väggen. Krattat bort löv, undvikit plantering närmast grunden, osv.
Jag funderade dock på en sak:
Grannen kanske bara stör sig på att det skvätter upp jord på hans fasad när det regnar (på sista bilden syns detta tydligt)? Detta undviker man om man har grus närmast väggen.
Det kanske går att gräva ur lite närmast husväggen och fylla ut med grus? Kanske även ha en rad marksten eller liknande för att behålla gränsen mellan grus och gräs?
Eventuellt kanske ni även kan förlägga ett dräneringsrör under gruset som lutar ner mot allmäningen ni har på baksidan av husen. Det lär ju inte vara några mängder med vatten vi talar om...
Jag hade dock sett till att hålla rent mot väggen. Krattat bort löv, undvikit plantering närmast grunden, osv.
Grannen kanske bara stör sig på att det skvätter upp jord på hans fasad när det regnar (på sista bilden syns detta tydligt)? Detta undviker man om man har grus närmast väggen.
Det kanske går att gräva ur lite närmast husväggen och fylla ut med grus? Kanske även ha en rad marksten eller liknande för att behålla gränsen mellan grus och gräs?
Eventuellt kanske ni även kan förlägga ett dräneringsrör under gruset som lutar ner mot allmäningen ni har på baksidan av husen. Det lär ju inte vara några mängder med vatten vi talar om...
Bra tips med grus närmast väggen! Det låter som en vettig lösning för tillfället. Vi ska bygga ut förrådet fram till den vänstra syrenen på bilden och grävaren kommer imorgon. Eventuellt ber vi honom ta bort de två syrenerna närmast väggen för att underlätta grusläggning. Dränering löper längs hela väggen i dagsläget, skicket vet jag inte förrän imorgon när grävaren sätter skopan i marken.eviljava skrev:Jag hade inte gjort något åt detta förrän det hade varit dags för omdränering eller liknande.
Klicka här för att svara