Byggahus.se

Dagvatten går till grannenstomt

1. M
    Medlem Nivå 9
    Hej
    Dagvatten som samlas via regn rännor, förleds genom 2 st stuprör ingrävda i marken till gränsen mellan min tomt och grannens tomt, se bild.
    De röda stuprören, ena kommer ut genom gräsmattan och vattnet rinna i ett dike (det korta röret). Det andra går in i grannens tomt och det var meningen att vattnet skulle rinna i diket men grannen har byggt upp en stenlagt upphöjning på ca 40 cm (tomten är väldigt brant). I självaverket två nivå skillnader finns som jag har markerat med blå. Därför vattnet som kommer ut genom stupröret (den långa) rinner inte fritt i diket utan samlas upp där. Detta gör att grannen har blivit fundersam om varför är det jämt så våt vid blommorna. Grävt fram ledningen och visar mig. Förslaget är att bygga en stenkista och ta hand om vattnet. Jag undrar varför kan man inte låta vattnet rinna i diket som är naturlig avsatt för dagvatten ?
    Vad tycker ni ?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Bild1.jpg

Redigerat 13 apr 2015 15:51
  2. P
    Medlem · Nivå 5
    Du och grannen borde försöka komma överrens om en bra lösning.
    Frågar du kommunen så kommer de säga att du själv ska ta hand om ditt dagvatten.
    (Stenkista)

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Diket borde ju vara enklast och bäst. Kolla i dina huspapper eller med Lantmäteriverket, går att logga in med bank-id tex, om det finnns ett servitut som ger dig rätt att släppa ut dagvatten delvis på grannens tomt.

4. M
    Medlem Nivå 9
    Frågade kommunen idag. Det var en VA ingenjör. Han sa att grannnen ska inte förhindra dagvatten genom att bygga stenmur. Diket är till för att avleda dagvattnet, påstod han.
    Trots att kommunen inte äger diket men man ska inte förhindra dess funktion. Kommer gärna på besök sa han.

Redigerat 13 apr 2015 16:32
  5. M
    Medlem Nivå 9
    Jag ska kolla det med en gång.

6. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Bra, boka upp ett möte och bjud in grannen så kommer ni säkert lösa det smidigt.

7. D
    Medlem · Nivå 8
    Enklast är väl om ni hjälps åt och gräver så att ditt rör kommer ut i dicket nedanför hans stenmur. Han visste nog inte att du hade ditt dagvatten dit när han byggde muren. Så för att ha god grannsämja kan du väl nämna för han att diket är till för vattnet men synd att han ska riva muren så ni kan väl gräva och fixa röret.

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Varför kopplar du inte i hop rören från stuprören och leder detta vatten till det nedre utloppet mot diket?

• Laddar…
  9. M
    Medlem Nivå 9
    Egentligen jag var inne på samma förslag. Att förlänga röret och vika ner det så att det kommer ut vid nedersta delen av stenmuren, vid botten av diket. Så diskret så möjligt. Han har planterat granar i diket som behöver en hel del vatten.

10. M
    Medlem Nivå 9
    Men om han insisterar om stenkistan, finns det några nackdelar med det?
    Spontant vill jag inte samla ihop en sjö med vatten under gården. Har ingen aming om de ekologiska konsekvenserna. Det kanske har funnits en anledning till att inte bygga stenkista. Vet ej hur de har tänkt sig men det har funkat hittils iaf. Huset byggt för 26 år sen.

11. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Plantera granar I diket?
    Det är ju så dumt att man häpnar, i diket ska det rinna vatten utan att stoppas av växtlighet.

Din granne är så urbota korkad att mitt råd att du förlänger båda dina rör till tomtgränsen längst ner i bild och se till att diket fungerar därifrån. Bara gör utan att argumentera. Det måste vara en riktig 08 du har till granne.

Protte

12. M
    Medlem Nivå 9
    Menar du längst ner på tomtgränsen.
    Här kommer det några bilder.
    1. Röret som kommer ut på förhöjningen:
    IMG_0266.JPG

2. Stenmur som förhindrar vattnet att rinna vidare+ staket och de planterade träden.
    IMG_0268.JPG

13. M
    Medlem Nivå 9
  14. M
    Medlem Nivå 9
    Bra ide,
    Hur ska man motivera det för grannen, att det är bättre än en stenkista?

15. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ta ut den där gubben för kommunen så han får förklara för grannen, han erbjöd ju sig.

Det är ju lite märkligt att det skulle vara OK att du släpper ut ditt dagvatten i hans rabatt och dike. Att han gjort en rabatt ovanpå ditt dagvattenrör torde också innebära att det ditt dagvattensystem inte längre fungerar som det är tänkt...