Håller på med projekt altan plus uterum, från början var det bara tänkt att bli altan och därför är plintarna dimensionerade därefter.
Altanen skall löpa längs långsidan av huset (16m) med 3,5m bredd längs hälften och 4,5m bredd längs andra hälften. Har gjutit plintar på 15cm i diameter som är satta med 1,8m mellanrum i både längd och bredd i två rader. Så tre bärlinor, en i huset och i två rader på plintarna. Nu har det dock ändrats plan och skall sätta upp ett uterum i ena kanten av altanen (4,5m sidan) med glaspartier och sadeltak med pannor. Uterummet är då tänkta att bli 4,5x4,65m.

Så nu kändes denna grund för klen då var tanken att gjuta en limpa som är 5m lång ytterst på uterummet, alltså 4,5m ut från huset. Så har grävt ett hål som är 80cm djupt, 60cm brett och 5m långt.
Tanken är då en extra bärlina ganska tätt intill den yttersta som riktigt stabil.
Nu till frågan:
Hur gör jag bäst för att få stabil grund för rummet?
Första tanken padda makadam 10-15cm i botten och sedan gjuta en STOR form resten med 3 justerbara fötter för att hålla uppe stommen , men detta börjar kännas som ordentligt överdimensionerat och krångligt med formen och allt så nu vill jag har lite råd på vad som är bästa lösningen.
Tänkte fortsatt padda botten med makadam men det kanske går att lägga ett tjockare skikt så man inte behöver gjuta så tjockt? Hur tjockt kan man lägga?
Sen inte gjuta hela limpan hela vägen upp utan gjuta kanske 30cm och sedan sätta i armeringsjärn och gjuta 3st diameter 20-25cm plintar på det och? alternativt lekarblock på limpan som också kanske klara vikten.
Eller något annat? Men vill klara mig med detta hålet och inte göra ytterligare plintar eller liknande.
Bärlinor 190x50

Tacksam för tips.

Så hur

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.