Byggahus.se

Berg under del av platta på mark

1. A
    Medlem Nivå 5
    Hej forumet!

Vi håller på och bygger hus med platta på mark. Plattan ska bli ca 10x10 meter. Nu har byggarna täckt av och hittat en ca 2 kvm stor berghäll som sticker upp under huset. Resten av undergrunden består av kross som paddats ordentligt. Rådet vi fått nu är att situationen är helt acceptabel: vi lägger 20 cm singel på allt, och därefter isolering och platta.

Min fråga till forumet är: Räcker 20cm singel ner till utberget, eller är det risk för sättningar i och med att urberget inte rör sig, men att omgivande kross ev gör det?

Jag vet att det anses riktigt dåligt att ha delar av grunden direkt på berg, och delar inte. Men hur långt avstånd till berg är tillräckligt? Räcker 20 cm? Eller borde vi spränga bort urberget ner någon meter för att få mer marginal?

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Det är tillräckligt, tycker inte du behöver oroa dig för sättningar, det bör endast röra sig om några mm för mackadamen så det blir aldrig märkbart.

3. F
    Medlem Nivå 5
    Det är ett ärligt och smart förslag du fått. Varför skulle du vilja lägga ut en massa pengar på att spränga när du inte behöver? Marken runt ska inte röra sig mer om grundarbetet är rätt utfört.
    Det finns massor av stugor och hus runt om i landet som står direkt på berg.

4. A
    Medlem Nivå 5
    Tack för svaren!

Jag hade hoppats att liggande förslag var en bra lösning, men det känns tryggt att få det bekräftat av andra :)