Hejsan!
Jag här köpt ett torp från början av 1900talet. Golvet är lagt på en mullbänk som på senare tid fått en - två och Tre plastmattor på sig och ja... mögel i golvet kom som ett brev på posten.
Jag har tänkt att gjuta en platta och sedan putsa betongen, då vi ska nyttja uttrymmet som växthus och vill kunna slabba med vatten och grejer utan att behöva tänka.
Min tanke är att gräva ut ca 40cm.
Fylla med ca 20cm makadamm
Lägga cellplast längs kanterna för att ingen betong ska glida emellan stenarna
Ett lager cellplast för isolering
Till sist gjuta på detta och göra så i respektive rum.
Är det något jag behöver tänka på eller är jag helt fel ute? Som den glada amatör man är vill man ofta kunna mer än man kan 😃
Idag ser det ut såhär:
Jag här köpt ett torp från början av 1900talet. Golvet är lagt på en mullbänk som på senare tid fått en - två och Tre plastmattor på sig och ja... mögel i golvet kom som ett brev på posten.
Jag har tänkt att gjuta en platta och sedan putsa betongen, då vi ska nyttja uttrymmet som växthus och vill kunna slabba med vatten och grejer utan att behöva tänka.
Min tanke är att gräva ut ca 40cm.
Fylla med ca 20cm makadamm
Lägga cellplast längs kanterna för att ingen betong ska glida emellan stenarna
Ett lager cellplast för isolering
Till sist gjuta på detta och göra så i respektive rum.
Är det något jag behöver tänka på eller är jag helt fel ute? Som den glada amatör man är vill man ofta kunna mer än man kan 😃
Idag ser det ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Stackars lilla torp att bli växthus 
Trähus är inte gjorda för den sortens fuktbelastning. Jag råder dig att skaffa nåt som passar till ändamålet istället och så ha Torpet som sommarhus. Du kan fortfarande lägga makadam och cellplast på marken och gjuta platta på, det funkar alldeles utmärkt! (har vi gjort, gjorde underverk för inomhusklimatet i stugan)
Trähus är inte gjorda för den sortens fuktbelastning. Jag råder dig att skaffa nåt som passar till ändamålet istället och så ha Torpet som sommarhus. Du kan fortfarande lägga makadam och cellplast på marken och gjuta platta på, det funkar alldeles utmärkt! (har vi gjort, gjorde underverk för inomhusklimatet i stugan)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
mexitegel skrev:
gustavberden skrev:
Om vi skall följa gängse forumregler så skall väl bygget följa anvisningarna utgivna av Säker Vatten, BVK och BKR.
Så det är väl tredubbla tätskikt, inga rörgenomföringar i golvet samt golvbrunnar med klämringar som gäller
Glöm för all del inte tröskelhöjden
Men, skämt åsido, visst vore det lättare att ställa upp ett vanligt växthus bredvid det gamla torpet.
Och det skulle säkert växa bättre också, med mycket mer sol och värme.
Kul med en ny Hallänning på forumet för resten!
Vi ska bygga ett nytt hus bredvid. Så detta kommer att bli Växthust/Orangerie med torp-känsla. Så jag ska försöka bevara så mycket av materialet och känslan av torpet som möjligt!Åsa Lund skrev:Stackars lilla torp att bli växthus
Trähus är inte gjorda för den sortens fuktbelastning. Jag råder dig att skaffa nåt som passar till ändamålet istället och så ha Torpet som sommarhus. Du kan fortfarande lägga makadam och cellplast på marken och gjuta platta på, det funkar alldeles utmärkt! (har vi gjort, gjorde underverk för inomhusklimatet i stugan)
Så långt är jag också medmexitegel skrev:
Det kan jag också tänka mig, men inte lika roligt på vägenKnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tjusigt!
Men inte kommer det att växa något annat än champinjoner där inne i halvmörkret
Men inte kommer det att växa något annat än champinjoner där inne i halvmörkret
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du menar inte något sånt här hoppas jag 
Det lär gå åt en ruskig massa el till ljus och värme.
Är visst så polisen hittar dessa gamla ödegårdar i Skåne där man börjar odla.
Elräkningarna stiger hundrafalt :wow:
Men då behövs ju inga fina betonggolv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det lär gå åt en ruskig massa el till ljus och värme.
Är visst så polisen hittar dessa gamla ödegårdar i Skåne där man börjar odla.
Elräkningarna stiger hundrafalt :wow:
Men då behövs ju inga fina betonggolv
Vi ska bo där nu först ett halvår. Sen ska vi byta ut taket och sätta fönster 👍🏻
Klicka här för att svara

