F
flaektrem: Står inför precis samma problem som dig, synd att du inte fått nått svar. Hur löste det sig för dig?
1 svar · 2,1k läst
·
Y
Yrrol: Jo förmodligen, har funderat på ramp också... Eller byta till större billyft :)
2 svar · 3,4k läst
Exostor
Exostor: Japp, 10 cm i nya plattan, 5 cm ovanpå den gamla. 8-16 makadam, ca 10 cm tjockt. Men jag bor på sandjord, så det är redan väldränerat och det behövdes inte så mycket makadam.
3 svar · 4,5k läst
E
EWM: http://www.avloppscenter.se/shop/11994/art94/h7186/11977186-origpic-8c7907.gif
14 svar · 13,3k läst
·
Exostor
Exostor: Jag har kopplat altanen till befintlig dränering. Det behövdes inget bygglov för min del, däremot anmälan om att jag anslöt mer dagvattenavrinning till deras avloppsnät.
1 svar · 1,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag hade en liknande souterrängvåning i vårt förra hus, där vi bodde 1998 - 2010. Huset var byggt 1969. Om det var någon isolering under plattan vet jag inte, men ovanpå låg lite cellplast, spånskiva och plastmatta. och det fungerade alldeles utmärkt. Direkt elvärme, som naturligtvis drog en del el, men det var överkomligt. Inga som helst fuktproblem. Inga som vi fyra märkte av i
10 svar · 5,4k läst
·
W
wallejr: Jo det låter ju som det är någon liknande, det sitter en vajer att lyfta pumpen i. Men problemet jag har är att brunnen måste vara ca 3-5m djup minst och slangen som pumpar ut vatten går ut ur brunnen på ca 2m djup. Det vekar inte finnas någon extra slang på den som följer med upp när jag drar utan det tar tvärstopp. Känns spontant som att jag måste gräva ner till nivån där
6 svar · 3,2k läst
T
Tosse: På något sätt lyckades jag duplicera mitt inlägg när jag skulle editera det. Tacksam om någon som kan tar bort detta inlägg!
1 svar · 3,0k läst
·
F
Fahlekorv: Har tagit över ett hus med torpargrund från 1909. Förra ägaren sa att han brukade öppna ventilationshålen under våren, typ april/maj och sedan stänga vid midsommar då det börjar bli fuktigare igen. Visst, soliga dagar är det ju låg fukthalt enligt SMHI men blir det sämre väder så går det ju snabbt uppåt 95-100% luftfuktighet. Även om det nog vore det bästa så kan man ju inte
0 svar · 1,8k läst
S
SueCia: Kan tänka mig att det är sant som han säger, standard är ju ändå att ha duk så bra att dom fixa till det.
7 svar · 3,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Skriven text går väl nästan alltid före ritningar! Tyvärr
1 svar · 809 läst
·
K
kick3n: [citat] Ska dra 110 markör för stuprören Och tänker dra 110 dräneringsrör med. Men just ett stuprör är på den sidan där jag ska lägga dränerinhsröret. Tänker dra både dränering och stuprören ut i diket.
6 svar · 848 läst
A
AndersS: Det är för att betongplattan ligger på material som inte kan binda vatten och bli tjälskjutande. Ingen skillnad om du gjuter eller använder L-element, du måste ha ett dränerande skikt under.
3 svar · 1,9k läst
·
M
MickeK: [citat] Ingen expert men du måste sannolikt gräva bort ytterligare ca 20-30cm förutom de 20 cm sand om du ska köra/parkera bil på detta. Fyll med grövre grus ca 30cm och packa med en rejäl padda 200kg klassen innan finare 8/16 och sen 0/8 som du sätter stenen på. 20cm grus/bärlager på lerjord och sen sten på detta kommer garanterat orsaka nya hjulspår.
2 svar · 4,9k läst
M
Marcussjogren: Tack Chaly! Precis - när Cleanpipe var här och spolade dräneringen så hjälpte dem mig även spåra dess väg. Dem tejpade då fast någon form av probe på sin kamera som dem körde in i slangen och så kunde dem följa de signaler som denna sände ut. Utrustningen som dem hade kostar förmodligen multum :-) Tack för hjälpen, ska söka runt lite och sedan höra mig för bland lite företag!
2 svar · 5,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det blir väl jättebra. Har själv grävt upp (och det är i och för sig ett mindre helvete) en gammal fullt fungerande stenkista som var fylld med gamla lertegelpannor. Glöm inte fiberduk.
1 svar · 1,6k läst
F
Fungerande: Hej, Gick loss på det med en hyrd kap och någon typ av stenslingor. Började med stt göra snitt, typ som när man skär upp en limpa. Det gick försvånansvärt lätt! Började sen att göra snitt åt andra hållet för stt vilds ett # mönster. Det gick dock betydligt trögare att ta sig ner i berget åt det hållet...i gen aning om varför. Tanken var sen stt såga horisontellt, men tyvärr
14 svar · 4,6k läst
·
hahalj
hahalj: En kortare rain drain skulle iofs kunna vara en bra lösning för att säkert få ut vattnet på den sluttande delen av gräsmattan. Beror på hur jag sätter hängrännor och stuprör... ja, får fundera på det.
10 svar · 2,5k läst
B
Byggtankar123: Tack för svaren. Inget som är av motsatt åsikt och varför?
3 svar · 3,3k läst
·
A
AndersS: [citat] Problemet är som skrivits tidigare och även vad firmorna anger att man vet inte vad som är fel och omfattningen av det som behöver åtgärdas förrän man har kunna frilägga grunden. Om du frågar en firma så kan man alltid spekulera och gissa på trolig orsak, vilket är de svar du fått. Jag skulle vilja säga att ge ett ca-pris som du efterfrågar är att spekulera och om du
19 svar · 6,1k läst
T
The_Nyll: tänkte bara, har ju gjuten platta på mark för ett garage, men hörn osv där balkarna går ihop lär man ju fylla igen lite ihåligheter/skarvarna och kanske även putsa övriga kanter med, har ju suttit spikar i kanterna som hållt presseninngen hela vinter? och som ny i allt med byggande så, vad används och nåt speciellt man måste tänka på när man gör det?
0 svar · 764 läst
M
Marcussjogren: Av det jag läst om fukt i källare (ganska mycket sedan jag köpte hus med fuktig källare ;-)) så är det saltutfällning som skapas när det tränger in fukt igenom väggen.
4 svar · 9,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] 400 mm L-element runt plattan. Innanför 300 mm cellplastisolering och 100 mm betong = 400 mm. [bild] Annars finns också s.k. U-element, som ger att kantbalken blir isolerad från betongplattan. Det skall ge mindre värmeläckage ut genom grunden, speciellt om man har golvvärme. [bild]
5 svar · 2,7k läst
·
V
vectrex: Jag kan väl tillföra att jag har breddat min uppfart några meter. Hade en grävare som grävde ur ca 30cm (var gräsmatta här innan) och sen har jag fyllt upp med enbart 0-18 kross. Efter paddning och något år med bilparkering så är detta hur stabilt som helst och lastbilen som kom och tippade ytterligare 15 ton grus nyligen (totalvikt 30 ton) gjorde knappt märken i gruset. Valde 0-18
11 svar · 4,5k läst
Oldboy
Oldboy: Omdränering av källare bör gå att skjuta på, och ev rent av strunta i. Ökad ventilation och värmetillskott, (samt i nödfall en avfuktare), bör torka ut källaren till acceptabla nivåer. Detta under förutsättning att källaren används som den en gång var tänkt, dvs inte som bostadsyta. Sannolikt finns ingen dränering. Hus från denna tid har normalt inte det. Det är byggt, och
6 svar · 2,5k läst
K
krisv: Hejsan Vill fråga här på forumet om det finns någon som kan tipsa om dräneringsfirmor runt Linköping? Med vänliga hälsningar Kristofer
0 svar · 1,4k läst
hsd
hsd: grus kan försvinna i drä.eringsslang on det uppstått en glipa ed.
10 svar · 7,4k läst
·
Byggahem
Byggahem: Lånar tråden lite.... :thumbup: Bygger en altan med 170x4,5 reglar. Ca 60 kvm och otroligt tung :) Nu har jag byggt stommen klar som ligger på marken. Under har jag ca 5-10 cm makadam som inte är paddad alls och under makadam så ligger fiberduken. Min tanke är att jag lägger ut marksten "betongplattor" med ca 1,5 meters rutmönster. Först så tänkte jag att jag lägger ut lite mer
9 svar · 18,8k läst
A
Arne999: Skickat en fråga till isodrän med bilder å osv osv men inte fått nått svar
13 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.