Matstj skrev:
Bra ide,
Hur ska man motivera det för grannen, att det är bättre än en stenkista?
Jag trodde det var ok med vatten i det "nedre" röret och då tänkte jag att det var enklast att gräva utmed husväggen för dig och koppla ihop rören helt enkelt.

Stenkista kan ju funka men det är ju inget magiskt sätt att trolla bort vatten. Någonstans ska ju även vattnet man häller i stenkistan (man använder inte stenar längre utan dagvattenkassetter). Om stenkistan ligger högt på tomten kan man ju tänka sig att vattnet kommer upp i dagen ändå...

MathiasS skrev:
Om stenkistan ligger högt på tomten kan man ju tänka sig att vattnet kommer upp i dagen ändå...
Jag håller med. Jag är inte emot stenkistan för att det är jobbigare att ordna utan för att det är ingen bra lösning.
Längre på nedersta delen av diket, har kommunen byggt en gigantisk filtreringscentral. Det är avsedd för att ta hand om all dagvatten som tar sig dit. Ena vägen för dagvatten att ta sig dit är diket. Sen finns det andra vägar oxå. På andra sidan av huset finns det en vatten avrinning som går längst vägen till filtreringscenttalen.
Men jag ser ingen vits med att avleda det till andra sidan av huset. Det kan rinna lika bra i diket.

mexitegel skrev:
Det är ju lite märkligt att det skulle vara OK att du släpper ut ditt dagvatten i hans rabatt och dike..
Diket visste han länge om men inte rabatten. Jag tycker det är märklig att han accepterar ett rör som rinner i diket men inte två då blir det för mycket!
Jag ska ta dit kommun gubben då får han förklara det för grannen.
Uppdaterar med besked.

prototypen skrev:
Plantera granar I diket?
Det är ju så dumt att man häpnar, i diket ska det rinna vatten utan att stoppas av växtlighet.

Din granne är så urbota korkad att mitt råd att du förlänger båda dina rör till tomtgränsen längst ner i bild och se till att diket fungerar därifrån. Bara gör utan att argumentera. Det måste vara en riktig 08 du har till granne.

Protte
Apropå dumt så man häpnar, vaddå 08 till granne?
Varför skulle Stockholmare vara mer korkade än landsortsbor?
Kika på program som Ullared så ska du snart se att de allra flesta miffon där har annan dialekt än Stockholmsdialekt.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hubbe2 skrev:
Apropå dumt så man häpnar, vaddå 08 till granne?
Varför skulle Stockholmare vara mer korkade än landsortsbor?
Kika på program som Ullared så ska du snart se att de allra flesta miffon där har annan dialekt än Stockholmsdialekt.
Sen finnns det nu bevis på att stadsbor är smartare, från Anna Kinberg Batra, höhö.
Själv är jag både och så väldigt opartisk! :wow:

Bara koppla ihop på din sida som MathiasS skrev inte mycket att krångla och resonera om.

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
Allt går att bevisa med statistik. Gissningsvis så finns det flest antal mindre begåvade människor i just Stockholm också.

För övrigt tror jag inte TV-serien Ullared är en bra jämförelse. I vart fall inte som TV-karaktärer, hur de är i verkliga livet vet vi ju inte. Befolkningen i norr är ju också lite säregna med tanke på Pistvakt, för att inte tala om Skåne när man ser Solstollarna.

Söker man på Google efter "Idiot Stockholm" får man 547 000 träffar, söker man på "Idiot Göteborg" så får man bara 385 000 träffar. Resultaten talar för sig själva.

Men nu var det ju inte det tråden handlade om.

mexitegel skrev:
Söker man på Google efter "Idiot Stockholm" får man 547 000 träffar, söker man på "Idiot Göteborg" så får man bara 385 000 träffar. Resultaten talar för sig själva.

.
men om man normaliserar dessa siffror med antalet invånare så verkar det som att hela 71% av befolkningen i Göteborg är idioter men bara 60% i Stockholm. Även om beräkningsmodellen kan ifrågasättas verkar ingen av siffrorna helt orimliga, ärligt talat.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
En sån sak måste gå att undersöka, exempelvis genom att ta reda på vilka försäkrings premier som gäller för olika län. Antal träffar på Google kan vara väldigt missledande och spegla fördomar.

Va? Här har vi väl inga fördomar? :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.