Hej.

ska dränera ena sidan av huset.. den högsta delen. för där kan de bildas vatten på marken när snön smälter osv. och när de regnar mycket.. resten av huset tänkte jag inte dränera då marken lutar ganska kraftigt neråt där...

Vilket sten material ska man lägga dräneringsröret på.?
lägger man duk stenmaterial dräneringsslang stenmaterial sen duk över ? för att inte röret ska sättas igen av all jord osv ?

och hur mycket stenmaterial kan de åtgå om vi urgår ifrån att jag kommer att använda ca 10 meter slang.

Platta på mark ?

Hur djupt ska du gräva ?

larsbj skrev:
Platta på mark ?

Hur djupt ska du gräva ?
nej torpargrund. så de blir inte alls djupt grävt.. max 50 cm.. men jag tror att det inte ens är så pass..

Duk
Dränering
Makadam 8-16 eller 16-32.

Det räcker med ett lager duk.

Åtgången beror ju mycket på hur du gräver, men kanske 1-2 kbm.

larsbj skrev:
Duk
Dränering
Makadam 8-16 eller 16-32.

Det räcker med ett lager duk.

Åtgången beror ju mycket på hur du gräver, men kanske 1-2 kbm.
Ok.

Kan man koppla ett stuprör på dräneringsslangen. Där man har spolarbrunn eller är de en dum idé ?

kick3n skrev:
Ok.

Kan man koppla ett stuprör på dräneringsslangen. Där man har spolarbrunn eller är de en dum idé ?
Egentligen ska det vara ett 110 markrör till stuprören för du blir bättre av med vattnet då, med takvatten i dräneringsslangen sprids en del av det vattnet ut på vägen.

larsbj skrev:
Egentligen ska det vara ett 110 markrör till stuprören för du blir bättre av med vattnet då, med takvatten i dräneringsslangen sprids en del av det vattnet ut på vägen.
Ska dra 110 markör för stuprören
Och tänker dra 110 dräneringsrör med. Men just ett stuprör är på den sidan där jag ska lägga dränerinhsröret.
Tänker dra både dränering och stuprören ut i diket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.