Är spekulant på ett hus souterränghus byggt i slutet av 80-talet och mycket tacksam för input kring konstruktionen.

Mäklaren skriver att det är betongplatta med underliggande isolering. Har fått en konstruktionsritning från kommunen och ser att det verkar vara isolering både under och över plattan. Till saken hör att det är vattenburen golvvärme i hela souterrängplanet.

Är det någon stor risk med denna konstruktion? Enligt ritning står innerväggarna på plastfolie.

När det gäller den vattenburna golvvärmen, systemet är över 25 år - hur länge kan man räkna med att ledningarna håller, och vad gör man sen?

Tack på förhand för all input!

Visa bilaga 140584

Det är ungefär så som Villa Varm bygger, fast med mer isolering förstås.
villavarms_undergolv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag förstår inte riktigt din ritning. Vad menas med ingår ej när det gäller isoleringen?

I övrigt tycker jag nog att man inte behöver vara så orolig för en konstruktion som har fungerat i 25 år.

Bortsett från golvvärmen. Det beror ju på materialet hur länge det håller.
Var ligger den förresten, den finns väl inte med på ritningen?

Jag gissar att "ingår ej" innebär att den inte ingår i entreprenaden från den som gjorde ritningen utan skulle tillhandahållas och monteras av någon annan.

Jag ser inte golvvärmen på någon av ritningarna. Ska försöka se om jag kan få någon klarhet i om den ligger i plattan eller ovan den övre isoleringen. Vore väl något märkligt att lägga 70 mm isolering ovan golvvärmen?

Poängen med Villa Varm-konstruktionen är alltså att inte värma upp plattan så mycket?

Tosse skrev:
...
Poängen med Villa Varm-konstruktionen är alltså att inte värma upp plattan så mycket?
Ja, en nackdel med golvvärme ingjuten i betongplattan är ju att systemet blir väldigt trögreglerat.
Om solen gassar en dag (som nu, det är 20°C ute, igår var det 10°C) så hinner inte golvvärmen reagera utan det blir övervarmt inne. Och tvärt om: Kommer det en köldknäpp så tar det lång tid innan plattan ökar värmen.

Det jag undrar om det är en väsentlig skillnad att den grund jag tittar på har mer isolering ovan än under plattan. Tvärtom om man jämför med den bild av Villa Varm som KOW postade.

Har nu fått information om att golvvärmen är ingjuten i betongplattan.

Någon som har erfarenhet eller teorier om detta är en fuktsäker grund eller ej? Det är alltså en gjuten platta med 50 mm underliggande isolering, ovan är det plastfolie och 70 mm isolering med spånskivor på. Därefter är det i vissa rum plastmatta och i vissa klinker.

Stort tack för all input!

Om det ligger 70 mm cellplastisolering över plattan så är nog den ingjutna golvvärmen helt meningslös.
Det går ju mer värme ner till moder jord (genom 50 mm cellplast) än upp i bostaden.

Jag ha faktiskt svårt att tro att någon byggt så korkat!

• Gilla
MB77
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Om det ligger 70 mm cellplastisolering över plattan så är nog den ingjutna golvvärmen helt meningslös.
Det går ju mer värme ner till moder jord (genom 50 mm cellplast) än upp i bostaden.

Jag ha faktiskt svårt att tro att någon byggt så korkat!
Det kan ju förstås vara så att kartan inte stämmer med verkligheten. Kanske gjordes ritningarna innan man bestämt sig för vilket värmesystem man hade tänkt sig. Det verkar som sagt inte så smart att isolera ovan golvvärmen. Det kan ju vara så att plastmatta och klinker ligger direkt på betongplattan i verkligheten.

Ja, det verkar som att det kan krävas lite undersökning på plats.
Men även om det inte är någon cellplast över plattan, så läcker en hel del värme nedåt, om det bara är 50 mm isolering under.

Visst är det så. Man har ju inte alltid byggt lika energieffektivt som idag direkt. I övrigt verkar huset vara hyffsat isolerat i ytterväggar och tak. Men det värms av en elpanna idag så det går åt många kWh. Elpannan har dock många år på nacken så det är nog läge för att borra för bergvärme och byta pannan. Vi får se vad jag får veta om plattan, tyvärr är det ju så att vissa tycker att det är lättare att sälja till någon som inte har så många "krångliga" frågor...

Jag hade en liknande souterrängvåning i vårt förra hus, där vi bodde 1998 - 2010.
Huset var byggt 1969.
Om det var någon isolering under plattan vet jag inte, men ovanpå låg lite cellplast, spånskiva och plastmatta.
och det fungerade alldeles utmärkt. Direkt elvärme, som naturligtvis drog en del el, men det var överkomligt.
Inga som helst fuktproblem. Inga som vi fyra märkte av i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.