2 474 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Hur tar jag hand om regnvattnet?
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Har lite funderingar kring hur jag ska göra med avvattningen från mitt förråd som jag håller på att bygga? Förrådet kommer ha ca 25 kvm takyta som ska avvattnas.
Det finns egentligen tre alternativ:
1. Låta regnvattnet rinna ut via stupröret direkt på gräsmattan som sluttar svagt bort från förrådet och ut mot tomtgränsen
2. Gräva en stenkista 2-3 meter bort i gräsmattans sluttning och dra markrör till denna från stupröret
3. Gräva ner ca 6 meter markrör och ansluta via grenrör till ett befintligt markrör dit ett av bostadshusets stuprör går.
Tycker ni jag ska köra enklast och billigast eller krångla till det och lägga ut pengar på detta? :x
Det finns egentligen tre alternativ:
1. Låta regnvattnet rinna ut via stupröret direkt på gräsmattan som sluttar svagt bort från förrådet och ut mot tomtgränsen
2. Gräva en stenkista 2-3 meter bort i gräsmattans sluttning och dra markrör till denna från stupröret
3. Gräva ner ca 6 meter markrör och ansluta via grenrör till ett befintligt markrör dit ett av bostadshusets stuprör går.
Tycker ni jag ska köra enklast och billigast eller krångla till det och lägga ut pengar på detta? :x
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Det var ju en intressant "stenkista". Det är inte helt enkelt att gräva, rätt mycket sprängsten i varierande storlek den första biten som är en välpackad gammal vägstump, men det går med spade, spett, svett och svordomar. Kanske ändå är värt det. Kommer jag bara igenom denna så blir det mer lerjord sedan.
Hur djupt bör man lägga en stenkista? Räcker det med en halvmeter till överdelen under markytan?
Hur djupt bör man lägga en stenkista? Räcker det med en halvmeter till överdelen under markytan?
Vår friggebod, förvisso bara 15 kvm, släpper regnvattnet rakt ut på gräsmattan direkt från stuprören. Det blir ju normalt inga enorma mängder vatten. Har aldrig upplevt det som ett problem. Även vi har lerjord.
Enklast är väl alternativ 1, och en sådan här; http://www.raindrain.se/?rain-drain-tb10,35
Kanske inte snyggast, men den löser ju problemet om det är svårt att gräva enligt alternativ 2 & 3.
Kanske inte snyggast, men den löser ju problemet om det är svårt att gräva enligt alternativ 2 & 3.
Produkter som diskuteras: "rain-drain"
Rain Drain
Rain Drain är ett företag som tar fram innovativa produkter för dränering av husgrunden. Här hittar du vårt sortiment av Rain Drain.
Läs mer
Fast du angav i alternativ 1 att du ville låta vattnet rinna ut mot tomtgränsen, och den här gör att det går "snabbare" att få bort vattnet dit! Du slipper en lervälling i anslutning till huset!
Se det bara som ett alternativ!
Se det bara som ett alternativ!
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
En kortare rain drain skulle iofs kunna vara en bra lösning för att säkert få ut vattnet på den sluttande delen av gräsmattan. Beror på hur jag sätter hängrännor och stuprör... ja, får fundera på det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden