MathiasS
MathiasS: Jag skulle lägga rörgravsgrus (dvs sand 0-8) i botten runt rören och sedan 0-32 som jag paddar hela vägen upp.
1 svar · 1,8k läst
P
pette: isodrän,opti och pordrain förefaller att vara i princip samma produkt även om isodrän ses som de ledande och orginalet så att säga.. Ang vattentät duk så har isodrän en liknande i sitt sortiment. och den ska användas vid djup över 3 meter har jag för mig, Men vid stora vattentryck eller berg med motlut skulle jag satsa på att använda den oavsett djup. Isodränmetoden i hur
4 svar · 22,9k läst
P
Pumba: Vad ingår i detta? Jag gjorde 50 kvadrat platta med golvvärme, det var inte jättebilligt. Bara betongen gick på 14000kr, det åtgick grus för 12000kr, sen ska det till all isolering 20000, golvvärme 5000kr, armering osv, det plockar på rätt fort skulle jag säga. Men en lista på vad som igår i dessa 120 000kr är viktigt för att bedöma om det är ett vettigt pris. Är det komplett
1 svar · 3,4k läst
T
twoody: [citat] Japp
3 svar · 1,9k läst
P
Per39: Jo, den länk, som följde med e-postmeddelandet om ditt inlägg, gör faktiskt det, men länken i ditt inlägg på forumet, går till företaget, helt ok.
8 svar · 2,2k läst
O
Ollegbg: Tack för all hjälp och alla råd. Jag har två trådar igång då jag inte visste vilken rukbrik jag skulle posta i så eet fortsätter här... https://www.byggahus.se/forum/juridik/256775-hjalp-grannen-sprangde-bort-vart-berg.html?showAll
11 svar · 9,2k läst
F
Fredrik Å: Förr "procentade" man med sten och nog fan blev det hårt. Släng i halvstora stenar i gjutningen istället men se till att stenarna är rena och blöta när du släpper ner dom. Fredrik
2 svar · 2,9k läst
F
frihopper: Hej! Håller på att renovera min källare. Tidigare har källarväggen varit utsatt för konstant fukt i många år, kanske 25 (?) när den varit uppreglad med träreglar med isolering direkt mot lättbetongens puts. Har sen i november förra året dränerat om med Isodrän 200 mm och rivit bort de uppreglade väggarna. Nu har jag lagat de hål som fanns i väggen men har upptäckt att det
0 svar · 1,3k läst
·
A
Atom: Jag vet inte. Men tror det kan ha med dräneringen att göra. Jag själv skulle plocka bort ca 50cm och försöka gräva ner mig till dräneringen. Förhoppningsviss skulle det ge en förklaring. Det kan även hända att man lade stenen direkt på jord. Eller på tunn lager stenmjöl. Gör det, fota och återkom med bilder innan du nappar på dessa 50 000. Det kan hamna på 150 000 om firman
1 svar · 1,0k läst
·
K
Kallebo: Det verkar vara samma princip som med inneluftsventilerad krypgrund men med fördelen att det borde gå att få tätare. (Och nackdelen att det inte blir kontrollerbart) Kanske kan man ha ytterligare isolering för att inte förlora för mycket värme när det går genom grunden. När det väl är uppvärmt så kommer det fungera som värmemagasin och jämna ut temperaturskillnader. Ytterligare
4 svar · 939 läst
C
chris_sodd: Är spekulant på en tomt som har denna infartsväg över ett dike från vägen till tomten. Undrar om denna vägs "vägkropp" och fundament ser ut att vara hållbart i längden, dvs om man köra med bil/lastbil över den i framtiden utan att alltihop rasar samman? Om någon här på forumet med koll på vägbyggen och markarbeten har koll och kan ge nån sorts gissning utifrån bilderna vore det
0 svar · 511 läst
·
J
jacs: Din granne är skyldig att ta hand om regnvattnet på sin tomt så rinner detta ned mot din tomt får grannen gräva och lägga dräneringsrör som leder bort vattnet. En granne i området var tvungen att göra detta då dess tomt lutade ned mot en annan tomt ungefär som TS bild visar.
4 svar · 2,1k läst
·
K
karlmb: Skulle snarare tro att någon brunn på vägen nu fyllts upp igen och ljud från gatans avloppsledningar inte längre kan färdas luftvägen in till ert hus. Lite som när de varit här och tömt vår 3kammar brunn. Lyssnar man noga så låter det lite när det rinner ner i tom brunn, innan den fyllts igen av vatten.
31 svar · 12,9k läst
·
P
pysen78: Hej! Erfarna grävare kan visst ger er fingervisning om var mnan bäst grundlägger osv. Att avgöra vem som är kunnig är svårare. Munläder har de oftast. Om ni väljer en bra landskapare för lite konsultjobb, så får ni troligtvis bättre sammanvägt slutresultat, med faktorer som solläge, tillgänglighet/avrinning, och fina rumsbildningar i trädgården inräknat. Är inte nödvändigt
3 svar · 1,1k läst
P
Paxman: Det låter ju hoppfullt! :) Jag har märkt att porlandet avtar ju mer tid det går sen det senast regnat. Lyfter jag på silen till brunnen ser jag botten och att röret går iväg mot gatan. Jag ser dock inget vatten så porlandet måste komma någonstans längre inifrån/djupare ned.
2 svar · 2,0k läst
P
pysen78: Re: Dränering. AMA föreskriver inte makadam, utan vanlig samkross. Det här lagret tjänar nog som mest funktionen att vara lätt att packa och jämna av, och att röra sig på ett jämnt sätt vid tjälning. Men detta gäller alltså betongmur. Om man bygger en fuktkänslig mur som t.ex. putsad och målad lecamur, så är det nog god ide att dränera den ordentligt. Inte av stabilitetsskäl
9 svar · 4,9k läst
·
H
Helle76: 28 % luftfuktighet är bra. Då lär djuren inte leva så länge när de väl kommit upp ur golven. Men under golven, i golvlisterna där de lever kan det ju vara fuktigt och högre luftfuktighet.
7 svar · 7,2k läst
·
K
Kacper: Eftersom det är berg direkt under plattan började jag bli orolig för radon, samma sak med vattnet som sipprar längs berget in under plattan, jag har funderat på att kanske lägga ner dränslang på berget på insidan precis under sulans botten och sedan leda ut den till kommande dränering på utsidan, även använda samma slang för att skapa undertryck under nya plattan och minimera
1 svar · 2,3k läst
·
S
Sam_u_El: Tanken är (om det blir aktuellt) att lägga plast, därefter foam och "parkett". Hur har ni andra gjort i era källarprojekt? Bittle: Fukt i källare har normalt med den lägre temperaturen att göra. När varm luft möter kallare luft eller kalla ytor bildas kondens. I detta fall är både golv och väggare bättre isolerade än övriga huset och plattan är uppvärmd.
3 svar · 1,4k läst
G
Gabbe1: Jag skulle nog satt en skruv i varje fack (60cm), det gjorde jag när jag fäste min syll, både i garaget mot leca och i huset mot betongplattan. Syllisoleringen jag använde var någon form av skumplast (typ liggunderlag) och jag gjorde inget extra vid infästningarna. Jag har svårt att se hur det skulle kunna ske en fuktvandring där, även om det blir ett litet hål i syllisoleringen just
1 svar · 13,4k läst
W
SBH: fixa bild på rören i fråga
9 svar · 3,3k läst
·
W
9 svar · 3,3k läst
·
P
Pumba: det är ju bara en tunn fibercement platta som sitter framför, spricker inte pga några sättningar. Har samma på mitt hus, syns mest om det kommit regn mot sockeln. Det går ju att måla för att dölja sedan.
1 svar · 1,6k läst
J
Jimb0: Okej då förstår jag! :D
10 svar · 4,9k läst
S
Steinmeister: Så det är så det ser ut. De e bra då du inte får massa fukt som står mot källarväggen, problemet är dock att du inte har någon fungerande dränering så vattnet blir stående i höjd med källargolvet. Så återigen så har du bara ett alternativ, gräv upp och dränera samt fuktskydda väggen.
8 svar · 5,4k läst
·
Q
quick: Är väl det lilla jobbet att ta bort den gamla plasten? Vill du inte ha den där så ta bort den. Är du bara orolig att det ska bildas fukt i mellan så kan du ju skära sönder den gamla plasten med jämna mellanrum.
4 svar · 3,1k läst
holmberg87
holmberg87: [citat] Det du toppar med är efter tycke och smak. Jag toppade min infart med 0-11 stenmjöl vilket blir hårt och slätt. Inga problem att dra släpvagnar för hand som du säger eller att ex en motorcykel sjunker ned i singlet om man har det. Är Hyttsten någon sorts restprodukt av något? Ta såpass stort att det ger bra bärighet. Sen får du välja hur du vill att topplagret ska se ut,
28 svar · 8,8k läst
S
SueCia: Hur har det gått Andreas? :)
8 svar · 3,5k läst
·
B
benox: Hallå experter! Jag ska bygga lite trädäck på den sidan av mitt suterränghus som INTE är källare på och har efter lite grävande stött på dräneringen. Huset är från 1976 så det handlar om tegelrör vars underkant bara är en liten bit lägre än plattan (standard 70-tal med andra ord). Jag funderar på vad jag ska göra med dom 5 meter dränering jag har framgrävd nu. Jag funderar
0 svar · 812 läst
A
anaitis: Ser ut som skum som använts för att isolera. Var populärt för att bota golvdrag. Sprutades ofta in ovanifrån. Ofarligt!
1 svar · 1,5k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Det är inte fogarna som ska stabilisera plattorna. Jag känner inte till dessa plattor. Om de är någorlunda släta på undersidan borde man kunna padda och dra av så att de ligger fast.
1 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.