4 469 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Bygga ut garage med oisolerad platta. Hur göra med ny platta??
Ska bredda mitt garage med 2m. Befintlig platta är sannolikt oisolerad (-67). Den nya plattan känns ju ganska onödig att isolera då eller skulle ni gjort det ändå bara för att det är snabbt och smidigt att lägga cellplast istället för att skyffla makadam? Lite samma fråga ang L-stöd, egentligen kan man då spara dom pengarna och bygga en form istället? Å andra sidan är det väl rätt smidigt att ställa ut dem..
Är fullständig amatör i denna kategori och har anlitat hjälp med detta, men man vill ju ha lite koll ändå😎😎..
Angående anslutning mot befintlig platta så lämnas det en rörelsefog emellan.
Är fullständig amatör i denna kategori och har anlitat hjälp med detta, men man vill ju ha lite koll ändå😎😎..
Angående anslutning mot befintlig platta så lämnas det en rörelsefog emellan.
Jag byggde ut garaget från ca 3x6m till 5x6m. Jag göt med egenbyggd form och makadam under, dessutom göt jag över den gamla plattan med ca 5cm betong. Armeringsgallret bultade jag i den gamla plattan på kanske 10 ställen. Tre år senare så är det sprickfritt och fint iallafall.
Tack för svarExostor skrev:
Ok, jag ska inte gjuta över den gamla plattan så det kanske är större risk för sprickbildning för min del. Har du 10cm betong I den nya plattan? Vad har du för storlek på makadammet? och har du fyllt med samma makadam från bärlag ända upp till betongen?
Klicka här för att svara