Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag glömde säga att du bör gräva ur så att du kan fylla 20 cm med bärlager. Och det räcker med ett lager sådant men ta inte för tunt lager om du kan gräva ur.
Hej!
Jorden har jag redan skyfflat bort, och markberett så. men ska jag padda ihop jorden först för att på en plan yta.
och sen hälla på med ett bärlager 0-32 som du säger och padda ihop det.
Eller kan jag strö ut bärlager redan nu och padda ihop detta trots att jordlagret är ojämt. blir det jämt iallafall.
Jag menar att kan man slå 2 flugor i en smäll?
Jorden har jag redan skyfflat bort, och markberett så. men ska jag padda ihop jorden först för att på en plan yta.
och sen hälla på med ett bärlager 0-32 som du säger och padda ihop det.
Eller kan jag strö ut bärlager redan nu och padda ihop detta trots att jordlagret är ojämt. blir det jämt iallafall.
Jag menar att kan man slå 2 flugor i en smäll?
Om du har grävt bort jord utan att ha luckra upp ytan under onödigt mycket så behöver du inte packa jorden.
Gräv bort jord för att få plats med fyllningen (i erforderlig tjocklek).
Lägg i markduk.
Fyll med bärlager och packa kors o tvärs hit o dit...
Gräv bort jord för att få plats med fyllningen (i erforderlig tjocklek).
Lägg i markduk.
Fyll med bärlager och packa kors o tvärs hit o dit...
Eftersom du inte ska ha tung trafik och tidigare ägare använde gräsmattan som p plats utan nämnvärda bärighetsproblem, kommer du inte heller få problem. Lägger du 20 cm somföreslogs tidigare i tråden går det bra, men läger du 10cm, blir det inte heller problem.
Nej nån tung trafik kommer jag väl inte ha direkt. En kanske 2 bilar parkerade. Ett släp. Och ev en traktor som kommer köra på ytan vintertid flr skottning. Man annars inte nån tung trafik.
Och ytan är inte så uppluckrad. Skrapade bort bara bort cirka 150 m.m jord. Så två lager med bärlager. Sk hyttsten 0-31 m.m alt stenmjöl 0-18 m.m som två lager för att sedan lägga makadam. Som packas ihop också till en fin yta
Och ytan är inte så uppluckrad. Skrapade bort bara bort cirka 150 m.m jord. Så två lager med bärlager. Sk hyttsten 0-31 m.m alt stenmjöl 0-18 m.m som två lager för att sedan lägga makadam. Som packas ihop också till en fin yta
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Varför ska du ha två lager med bärlager? Fyll upp det du schaktat bort med ett starkt bärlager ex 0-32 och padda det rejält. Sen toppar du med makadam.Uthil skrev:Nej nån tung trafik kommer jag väl inte ha direkt. En kanske 2 bilar parkerade. Ett släp. Och ev en traktor som kommer köra på ytan vintertid flr skottning. Man annars inte nån tung trafik.
Det är ingen vidare idé att packa makadamen då det är ett material utan 0-fraktion. Du behöver heller inte packa slitlagret som du lägger högst upp
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Det du toppar med är efter tycke och smak. Jag toppade min infart med 0-11 stenmjöl vilket blir hårt och slätt. Inga problem att dra släpvagnar för hand som du säger eller att ex en motorcykel sjunker ned i singlet om man har det.Uthil skrev:
Är Hyttsten någon sorts restprodukt av något? Ta såpass stort att det ger bra bärighet. Sen får du välja hur du vill att topplagret ska se ut, vill du ha singel så ta det. Vill du ha något som blir slätt och inte rullar så välj något med 0-fraktion som harry73 nämnde eller som jag gjorde, stenmjöl 0-11
Lycka till
Klicka här för att svara