K
Ramlade över Dow's Floormategrund på Isovers hemsida och tycker att det verkar vara ett ganska smart koncept.

Bygger på att man mellan isolering och betongplatta har ett ventilerat makadamskikt där man lägger avlopp och liknande. Man låter frånluften gå via detta skiktet och får på så sätt upp värmen i plattan utan att använda golvvärme, samtidigt som fukt ska ventileras ut.

http://ipaper.ipapercms.dk/SaintGobainConstruction/Isover/Byggisolering/STYROFOAMFloormategrunden/

Vad tror ni? Det låter ju väldigt smart, den enda invändningen jag har (förutom att jag inte kan hitta en prislista) är att det kommer att pumpas ner fuktig luft från badrum i grunden, men eftersom det är ständigt drag kanske inte detta spelar någon roll?

Har du FTX (och det skall du väl ha?) är det knappt någon värme kvar i avluften.
Den kan säkert vara kallare än vad marken där nere hade varit utan.

Och, som du skriver, all fukt från bostaden hamnar precis där du just har försökt dränera bort vattnet.

Nja, jag är skeptisk.

K
Tanken är att den ska gå från badrum och kök via grunden och sedan till värmeväxlaren innan den kalla luften lämnar byggnaden.

Men när den är varm är de ju mest fuktig... å andra sidan är den ju oftast inte fuktig eftersom vi inte duschar jämt...

Då är det väl inte så mycket värme kvar till värmeväxlaren?

Nej, jag är allmänt skeptisk till sådana där kombinationssystem.

K
Det verkar vara samma princip som med inneluftsventilerad krypgrund men med fördelen att det borde gå att få tätare. (Och nackdelen att det inte blir kontrollerbart)

Kanske kan man ha ytterligare isolering för att inte förlora för mycket värme när det går genom grunden. När det väl är uppvärmt så kommer det fungera som värmemagasin och jämna ut temperaturskillnader.

Ytterligare en tanke (min egen spekulation) skulle vara att man kanske skulle kunna ta inluften till kakelugnen via detta skikt. Vid långvarigt strömavbrott skulle draget kunna driva ventilationen i badrummet... övrig tid får man kanske sätta en extra ventil för utomhusluft.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.