Hej!
Håller på att renovera min källare. Tidigare har källarväggen varit utsatt för konstant fukt i många år, kanske 25 (?) när den varit uppreglad med träreglar med isolering direkt mot lättbetongens puts. Har sen i november förra året dränerat om med Isodrän 200 mm och rivit bort de uppreglade väggarna. Nu har jag lagat de hål som fanns i väggen men har upptäckt att det låter ihåligt när jag bankar på ytterligare några lättbetongblock, möjligen ett block varje meter på långsidan och då oftast 1-2 block i höjdled.
Frågan är vad jag ska göra åt detta? Ska jag slå ut dem som också som låter ihåliga och laga upp? Är det någon fara för konstruktionen som helhet? Det är för övrigt blåbetong. Väggen är byggd av dubbla rader stående lättbetongblock, blocken är 125 mm tjocka stående. Jag misstänker att det endast är raden in mot källaren som är skadad, vid dräneringen såg utsidan fin ut.
Innanför källarväggen kommer jag regla upp, med luftspalt, en ny vägg på stålskenor med stålreglar utan isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder