Hejsan!
Har köpt Isodrän med markduk för att dränera grunden. Har även kollat upp Optidrains material och de har en vattetät duk istället. Funderar på att ev sätta den vattetäta duken som Optidrain har istället.
Min fråga är om detta är bortkastat.
Enl de som säljer Isodrän finns ingen mening med att sätta vattentät duk.
Huset som ska dräneras står på torr mark, högt beläget.

Det måste vara ganska bortkastat. Skivorna är ju dränerande i sig för ev vatten som kommer utifrån så länge inte vattenflödet mot skivan är för stort i förhållande till skivans tjocklek (I sådana mer extrema fall rekommenderar även Isodrän en vattentät matta med vertikal dränering utanpå skivan). Dessutom är väl Optiwebs duk dyr, över 50 kr/metern när jag kollade.

Jag monterade 2 x 100 mm Isodrän i våras och grävde nyligen upp i ett hörn igen för att ansluta stupröret till nytt dagvattensystem. Jag passade då på att lyfta bort några skivor för att se hur det såg ut bakom. Väggen kändes riktigt torr hela vägen ned till sulan trots att sanden utanför skivorna var lite fuktig. Så visst funkar diffusion.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Tack för tippset!! jag har köpt hem Isodrän till 1x100mm men tanken har slagit mig att sätta ett varv till...tror även det finns 60mm.

Jag har tagit in offerter från olika firmor.
En del vill använda isodrän och en del optidrain.
Är det markduken som skiljer dessa?

Vad är att rekommendera, isodrän eller optidrain?

isodrän,opti och pordrain förefaller att vara i princip samma produkt även om isodrän ses som de ledande och orginalet så att säga.. Ang vattentät duk så har isodrän en liknande i sitt sortiment. och den ska användas vid djup över 3 meter har jag för mig, Men vid stora vattentryck eller berg med motlut skulle jag satsa på att använda den oavsett djup. Isodränmetoden i hur dränering/isolering ska utföras har förfinats under de senaste åren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.