Thyro89
Thyro89: Okej, mitt hus är byggt -77 och jag trodde inte heller där va någon dränering (platta) men när jag grävde fick jag syn på att där låg runt hela huset. Men som du säger, bort med all växtlighet kring plattan. Gräv ett dike, sätt några kantsten, eventuellt en remsa duk i botten av diket och på med makadam så är det kirrat och klart! Personligen märkte jag en skillnad i temperatur
9 svar · 5,0k läst
M
Martin Staberg: [citat] Ok. Tack för informationen då. Ska kolla med dom som säljer isodrän, hur det funkar. 😀
2 svar · 1,2k läst
Villa vista
Villa vista: Alla platsgjutna bjälklag gjuts i luften så det är en väl beprövad metod. Kontrollera vad prefabhåldäck skulle kosta alt lättbetongbjälklag. Jag vet inte vad prisskillnaden skulle bli men tiden för att få färdigt bjälklag minskas samt slipper du uttorkningstider i samma omfattning.
4 svar · 1,5k läst
M
McStewart: Blir det inte knepigt att få ihop det med kantelementen (förutsatt att TS tänkt använda kantelement)? Normalt ställer man upp kantelementen på en paddad grusyta och lägger sedan i isoleringen. Finns det kantelement för 500mm isolering? Om isoleringen är 500 tjock så måste man annars gräva ur för isoleringen innanför kantelementen för att få 100mm mellan isoleringens ovansida och
10 svar · 2,4k läst
N
Nygge72: Okej. Ja det är väl även något jag ligger i tanke om det kan vara värt att göra. Dock då köpa färdiga grundpaket (Grundvägg, isolering, golvvärme) tänkte jag som ligger på ca 55 000 för 100kvm, sen göra jobbet själv med att sätta ut allt. Å andra sidan så vet jag inte hur många timmar en kille som är van att göra detta behöver heller för att göra iordning det. Så det
4 svar · 1,9k läst
wrang
wrang: Tack. Pratat med weber idag å de föreslog weber murbruk A och minst 2 stenar i bredd och förband mellan stenen. Tar ca 20 dagar för att bränna bra vid 20 grader ute så får tat lugnt med muren och kommer kanske bygga en huv utav cellplast som mössa. Fick bra support tillslut.
4 svar · 4,6k läst
·
Anna_H
Anna_H: Det låter inte som något konstigt egentligen, men det kan ju tyda på att det behöver dräneras.
4 svar · 2,5k läst
C
corre: ta så mycket du kan, det diffar inte så mycket pengar på så liten installation. Papp klarar du dig utan om trossbottenskivorna är ordentligt ditlagda. Vill du ha lösull så är det vettigt att tejpa skarvarna
10 svar · 3,2k läst
·
S
Stefan_A: Det som är så jäkla konstigt att förstå är att när de köpte brunnen för ett år sedan så fanns det lock. Men jag har besökt alla butiker som de ens kan ha handlat på utan att hitta något. Det enda svaret man får är att: "nä, vi har inget i plast, bara metall." Detta kan jag inte förstå. Jag köpte locket på rinkaby rör och fick jobba en del med vinkelslipen för att kapa bort
2 svar · 2,1k läst
mexitegel
mexitegel: I ingjuten golvvärme behöver du ingen fördelningsplåt. Platonmattan kommer skapa ett isolerande lager och därför bör du ha golvvärmen ovanför denna i den flytande golvkonstruktionen. Ett alternativ till din konstruktion är tex. ett nivellgolv som hanterar hela problematiken i samma system.
1 svar · 1,0k läst
D
denanu: Hmmm...ok. Är det då realistiskt att ha ca 14 C i garage och ca 22-23 i huset övrigt, samma platta? Eller är det bättre att göra två plattor, dvs isolera de från varandra med hjälp av cellplast?
11 svar · 1,5k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Om du har för hög luftfuktighet i rummet och det är kalla oisolerade ytor så kan du få att det kondenserar på ytan. I kondensfukten kan sedan damm fastna och i dammet finns organiska material som möglar. Gör rent och testa med avfuktare?
1 svar · 777 läst
·
MathiasS
MathiasS: Jag gjuter 20-25 under mina murar, tror 5 är för lite för att förhindra sättningar.
7 svar · 2,2k läst
K
keffosteffo: Gräver upp den här tråden. Skulle vilja ha lite mer input. Undrar exakt samma sak. Läst lite olika, en del skriver padda en gång. Andra att man inte ska padda, men kanske lägga några mm extra för att det sätter sig. Jag funderar på att lägga kanske 40mm, padda en gång och sen dra av till 30mm, lägga stenen och avsluta med att padda ovanpå stenen med en träskiva emellan. Funkar?
2 svar · 6,4k läst
P
patfred: [citat] Det är inte aktuellt att genomföra förens till våren så det har inte hänt så mycket ännu håller på med bygglov osv, jag återkommer givetvis när/om det blir av, vi har ritat om utbyggnaden endel så det är inte säkert att vi behöver spränga längre men vi får se.
47 svar · 23,1k läst
·
S
scim: Den har ett utlopp, men jag har inte köpt nån pump...helt enkelt ;) Jag har tömt den en gång tidigare genom att använda grovdammsugaren...och det duger nog i framtiden också...jag ska snarare komma ihop att stänga av kranen till vattenutkastaren...
8 svar · 5,0k läst
·
MathiasS
MathiasS: Om man inte tycker att cellplast är tillräckligt kapilärbrytande verkar det bättre att använda ett par skivor isodrän på denna yta än att bara lägga mack. Isolering under plattan ska man förstås ha....
6 svar · 2,5k läst
T
Travolta76: Jag skulle ersätta cellplastskivorna med Isodrän eller liknande. Lägg även en fiberduk underst.
1 svar · 1,1k läst
H
Hutton: Den vertikala EPS:en som bryter köldbryggan utanför kantbalken är 100 mm :-) Samma som på Ergokonen men den är ju lätt snedställd.
4 svar · 4,4k läst
·
N
Nils82: Plasten lägger du när golvet är gångbart. Låt plasten ligga någon dag. Förhindrar sprickbildning och släpp/bom om nu golvet är gjutet ovanpå ett äldre golv. Finns INGA fördelar med att låta betong torka ur för snabbt.
8 svar · 19,9k läst
harry73
harry73: Man ser stenar i jorden, så det är troligtvis morän, men även då kan det vara siltig eller lerig morän, så det säger inte allt
2 svar · 6,1k läst
·
B
byggolle: Om "svackorna" inte stör dig så låt dem vara. Om man försöker laga med spackel tror jag det kommer bli stora nyansskillnader som du förmodligen lär störa dig mer på.
5 svar · 1,7k läst
P
phillen2: Det bästa är nog att hyra en minigrävare eller anlita något markföretag för att sedan svåla av ytan, då kan man se om det nu är berg och vart det går och sedan planera placering på garaget. Mvh philip
1 svar · 975 läst
P
phillen2: Eller så hyr man en vibb och slipper springa och fylla i spåren, för det kommer behövas fyllas i mer än en gång, men som sagt, pröva dig fram. Avloppsledningen är det iallafall ingen fara med! 😊
8 svar · 1,1k läst
P
pozz2: sant. ja kan bygga på 10-19 cm. sa 10 för de va ett jämnt tal. :D
22 svar · 2,7k läst
K
kaarl: Har funderat på det jo. Men vet inte var jag ska pressa upp. Golvbjälklaget lär ju inte hålla för det? Jo, under syllen längs med plattan (under golvet). Har plockat ned hängrännorna och skruvat battingar där längs med så att det sticker ut 2 cm från plåttaket. Tanken är att det ska fördela trycket på flera takstolar och på så sätt hålla för trycket.
6 svar · 1,8k läst
·
Keexet
Keexet: Idag är det bara ett rakt rör upp ur golvet. Tidigare var det pluggat, men idag är badkaret anslutet till det. Det är anslutet direkt från röret, genom en muff till en böjlig avlopsslang. Så lyfter jag fronten och tar loss slangen kanske jag kan mäta mig till detta. Bra tips! Jag har nog aldrig haft som ambition att sänka ner karet helt och hållet, kan jag få ner det 20-30 cm är jag
2 svar · 1,6k läst
F
fredrik00: Ta bort stenarna och fyll på med 0-16 eller 0-8 och packa det med en 450 vibb
7 svar · 5,8k läst
·
C
Christelsaljö: Söker stora mängder Sprängsten från nu till dec! Häls Christel
0 svar · 910 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.