1 882 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Pris på gjuten platta inkl. markarbete och golvvärme?
Hej, då jag går i byggnadsplaner och försöker få en bild på olika kostnader så tänkte jag skicka ut denna fråga till er då jag är rätt övertygad om att vi har många här som är i startgropen att bygga, eller har bygg nyligen.
Jag tänkte höra vad ni har/fick för KVM pris på grundarbetet och hur stor platta det rör sig om.
Alt 1: Markarbete (inkl dränering), gjuten platta och golvvärme
Alt 2: Markarbete (inkl dränering) och gjuten platta
Alt 3: Markarbete (exl dränering) och gjuten platta
Med markarbete så räknar jag inklusive allt material.
Vore kanon om jag kan få in lite riktlinjer på detta så man vet när det är bra/sämre priser vid ev offert.
Jag tänkte höra vad ni har/fick för KVM pris på grundarbetet och hur stor platta det rör sig om.
Alt 1: Markarbete (inkl dränering), gjuten platta och golvvärme
Alt 2: Markarbete (inkl dränering) och gjuten platta
Alt 3: Markarbete (exl dränering) och gjuten platta
Med markarbete så räknar jag inklusive allt material.
Vore kanon om jag kan få in lite riktlinjer på detta så man vet när det är bra/sämre priser vid ev offert.
Jag ska närmaste veckorna gjuta 50 kvm platta med 300 mm cellplast till en tillbyggnad. Offerten jag beslutat gå på är på 158000 kr och då ingår läggning av avlopp till badrum och tvättstuga, tappvattenledningar, golvvärme, markarbete, dränering, och omläggning av dränering 5 m längs befintligt hus utöver den del där utbyggnaden blir. Efter rotavdrag blir det 123000.
Jag gjöt mitt garagegolv i torsdags och räknade därefter ut vad jag lagt ut i pengar på plattan. Då har jag förvisso gjort formen själv och lagt ut grus, isolering, armering och golvvärmeslang själv. Isolerade 200mm och använde 16mm slang. Formen gjorde jag av 22mm råspånt. Inget svårt jobb, men tidsödande. Men när jag läser den här tråden inser jag att det var värt mödan med tanke på vad allt kostade inklusive grävning. 62 kvadrat platta med 8 kubik betong som kom med betongbilen ska tilläggas. 47500kr slutade det på...
Okej. Ja det är väl även något jag ligger i tanke om det kan vara värt att göra. Dock då köpa färdiga grundpaket (Grundvägg, isolering, golvvärme) tänkte jag som ligger på ca 55 000 för 100kvm, sen göra jobbet själv med att sätta ut allt. Å andra sidan så vet jag inte hur många timmar en kille som är van att göra detta behöver heller för att göra iordning det. Så det kanske inte riktigt är värt kostnaden helöler, då jag tror den stora kostnaden ligger i grävning och material.
Klicka här för att svara