Hej,

På vår uppfart har stenar börjat dyka uop i sanden. Är lösningen att bara fylla på mer sand eller skall man göra annat arbete? Hur gå tillväga isåfall.

Mvh
Mats Ola
20150824_170656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150824_170649.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Ett par lass 0-8 stenmjöl blir nog bra. Du verkar ju inte ha några problem med bärigheten eftersom det inte är några hjulspår eller gropar.

harry73
Stenarna som kommer upp nu, tar man upp först, annars har man samma problem om ett år eller två

@MathiasS det låter som en bra ide. Får fundera ut hur mycket av marken jag skall täcka bara. Vart jag skall sluta lägga så att säga. Behöver det göras annat arbete som att packa mm?

@harry73 bra input. All sten är int elöst dock utan en del tillhör berget eller är riktigt stora stenar.

Är det stenar som lyfts av tjälen, så behöver de tas bort.
Om stenarna inte rör sig, utan det bara är marken som packats eller ytmaterial som försvunnit, så är påfyllning en hållbar lösning. Är det länge sedan man grusade senast?

Tycker det mer ser ut att vara väggrus som ligger där innan, typ 0-16. Men kanske stenmjöl är bättre av skäl jag inte känner?

• Gilla
Sanaz
  • Laddar…
@Räknenisse jag tror aldrig man grusat om sedan huset byggdes 2011. Jag tror inte det är stenmjöl nu utan som du säger väggrus. Närmare huset och garaget är det lite makadam. Vill göra enklaste, billigaste och hållbaraste lösningen.

Stenmjöl och så drar du på vägsalt ett par gånger per år så slipper du oönskat ogräs som gillar mineralerna i stenmjölet.

Saltet gör även att det binder ihop och blir en hård yta. Brukar köpa Byggmax saltsäckar.

Har man en friskvattenbrunn i närheten skall man undvika salt.

Ta bort stenarna och fyll på med 0-16 eller 0-8 och packa det med en 450 vibb

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.