Hej,

Jag köpte ett hus för 3 år sen och dränering utfördes 2008 av ett lokalt företag.

Upptäckte igår att dräneringen är utförd med vanlig vit EPS-cellplast som ligger kloss an mot väggen utan platonmatta. Utanpå cellplasten ligger fiberduk och sedan schaktmassor i form av jord och lera.

Det var grannen som såg det, och han vart överraskad då de tidigare ägarna berättade för honom att dräneringen skulle utföras med pordrän.

Skall tilläggas att jag har "fuktig-källare" lukt i källaren som kanske kan förklaras av det här?

Låter inte så lämpligt

Excel
vik_tor skrev:
Hej,

Jag köpte ett hus för 3 år sen och dränering utfördes 2008 av ett lokalt företag.

Upptäckte igår att dräneringen är utförd med vanlig vit EPS-cellplast som ligger kloss an mot väggen utan platonmatta. Utanpå cellplasten ligger fiberduk och sedan schaktmassor i form av jord och lera.

Det var grannen som såg det, och han vart överraskad då de tidigare ägarna berättade för honom att dräneringen skulle utföras med pordrän.

Skall tilläggas att jag har "fuktig-källare" lukt i källaren som kanske kan förklaras av det här?
Det finns ju dränerande cellplast, typ dränisol. Kolla upp vad det är för skivor du har.

D
Precis, hur säker är du på att det bara är "vanliga" eps skivor? Finns många dräneringsskivor som ser ut ungefär så, jackodren t.ex. Det troliga är att det är helt ok, då utförandet i övrigt som du beskrivit det stämmer väl överens med hur det skall vara.

Om du har lukt och fuktig källare med 7år gammal dränering, så måste ju den va felaktigt utförd. Eller om du har organiska material i golv/vägg ?

Lukten kan också bero på dålig/obefintlig ventilation. Är där ingen list på toppen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.