Vi har platta på mark och har nu under hösten grävt ca. 30cm brett och lika djupt för att putsa om då det har släppt på massa ställen. Nu funderar jag på vad jag ska fylla igen med? Tillbaka med jorden? Grus/makdam?

Tycker det var hyfsat torrt i backen, anledningen till att putsen har släppt är nog att damen vi köpte huset av hade rabatter runt hela huset och ett par stuprör som sprutade likt vattenspridare rakt på putsen... Nu är detta åtgärdat iaf.

En duk och singel?

Inga fler ideer?

Plattor

R
Beror på dräneringens skick. Singel och liknande innebär att allt vatten som fasaden tar upp och allt regn och smältvatten tar raka vägen ner i backen längs med grunden genom singlet. Dålig dränering = vallgrav runt huset. Bra dränering = vattnet åker ner och förs bort effektivt.

Fyllning med tätare material håller i teorin kvar fukten längre men ett bra fall bort från grunden gör underverk. Sten ovanpå det, annars blir det fula stänk på fasaden.

dräneringens skick? du menar vad det är för markförhållanden under?

lera typ så ska man lägga dräneringsrör? och har man som jag bara sand grus å sten räcker troligen att lägga singel runt huset... med en duk för att skilja sanden från singlet..

När är huset byggt?

Men som föregående hade jag nog lagt en duk och singel. En kantsten och du har en snygg avgränsning. Vill du slippa den "tråkiga" synen av singel runt hela huset kan man lägga plattor ovanpå ist.

Många rekommenderar singel, men köp makadam så kommer du billigare undan.

Huset är byggt -74, ingen dränering lagd runt plattan men marken verkar sköta det rätt bra på egen hand. Var snustorrt i backen när jag grävde. Kantsten och makadam ligger nog bäst till. Fast plattor ser ju bra ut det med.

Tror inte fukten är något problem längre nu när stuprören är fixade och alla rabatter är borta.

Okej, mitt hus är byggt -77 och jag trodde inte heller där va någon dränering (platta) men när jag grävde fick jag syn på att där låg runt hela huset.

Men som du säger, bort med all växtlighet kring plattan. Gräv ett dike, sätt några kantsten, eventuellt en remsa duk i botten av diket och på med makadam så är det kirrat och klart!

Personligen märkte jag en skillnad i temperatur på golvet från yttervägg och 20-30cm in. Där det tidigare varit ganska svalt är det inte fullt lika svalt längre.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.