Planerar för ett framtida avlopp som kommer korsa en utfart där personbil dagligen kommer röra sig.

Eftersom jag misstänker att anläggningen kommer förläggas grunt i isolerlådor pga. berg i marken så undrar jag vad som finns att tänka på för att anläggningen inte ska skadas av överfarter. Det ska helst även hålla för tunga fordon i händelse av enstaka transporter.

Finns det några riktlinjer/tabellvärden att gå efter?

majkball skrev:
Planerar för ett framtida avlopp som kommer korsa en utfart där personbil dagligen kommer röra sig.

Eftersom jag misstänker att anläggningen kommer förläggas grunt i isolerlådor pga. berg i marken så undrar jag vad som finns att tänka på för att anläggningen inte ska skadas av överfarter. Det ska helst även hålla för tunga fordon i händelse av enstaka transporter.

Finns det några riktlinjer/tabellvärden att gå efter?
Hur grunt kommer avloppsledningen ligga?

Tippar på att schaktbotten hamnar på 80-90 cm djup, sedan bygger isolerlådorna 25 cm. Kvar blir då 55-65 cm lager... ska man förstärka detta på något vis eller räcker packat stenmjöl?

55-60 borde räcka men du ska använda bärlager, inte rent stenmjöl. Fyll 0-65 ca 30 cm och sen resten med 0-32 eller 0-16 och packa allting. 0-16 blir fint ytskikt.

När du packar så ska du använda en 450 vibb för att få det riktigt packat

Jag skriver alltid att det ska bara isoleras ovanpå röret, inte under.
Markvärmen underifrån håller det hela frostfritt.

Jag tycker det är rejäl överkurs att vibrera och padda, det där sköter sig själv om man kan fylla på lite bärlager efter ett år.

Ska de asfalteras samma år är det en annan sak.

Protte

Om man fyller på med ca 60 cm bärlager kan det sjunka väldigt ojämnt och spårigt, slår man med padda så blir det knappt spår när man kör med bil, men man kan ju pröva sig fram och slå ihop det senare.

Blir det spår så fyller man i.

Protte

Eller så hyr man en vibb och slipper springa och fylla i spåren, för det kommer behövas fyllas i mer än en gång, men som sagt, pröva dig fram. Avloppsledningen är det iallafall ingen fara med! 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.