Jag håller på att ösa in mackadam i källaren. inte paddat än men det känns ju väldigt svårt att få det helt jämnt. Frågan är hur bra det behöver vara när man lägger på cellplasten.

+-1cm under skivan +-2cm???

jag har lite olika nivåer (pga berg) och kommer isolera med altl från 0-10cm. Så för att få det helt tätt från fukt så funderar jag på att lägga nån fuktspärr. Vad är det för produkt? den ska ju hålla att läggas på mackadam... så det är ju knappast någon valig väggplastfolie...

om du lägger 8-16 och drar av med en raka så blir det tillräckligt rakt för cellplasten.

En vanlig åldersbeständig plast kan användas, tex mellan dina lager av cellplast, för att täta. Används ofta som radontätning också. Alternativt så lägger du den ovanpå cellplasten.

Ok men jag har ju som sagt vissa områden som saknar cellplast. Jag kan väll inte lägga plast direkt på mackadamet?

Du ska gjuta en betongplatta?

Japp 8-10cm men eftersom berget sticker upp lite väl högt här å var så tvingas jag prioritera bort cellplasten till förmån för mackadammet.

det kanske iof är bättre att ha 5cm cellplast och 1cm mackadam än 6cm mackadam? (hitta på siffrorna syftar på prinipen alltså)

Värt att tilläggas är väll att jag inte planerar att ha någon uppvärmning i källaren utan lägger cellplasten "endast" med argumentet att det är bättre med än utan :)

Är nog bättre att köra 6cm mackadam istället för cellplasten då. Mindre risk att fukt sugs upp i plattan på det sättet. Cellplasten gör inte alltför mycket i värmeförlust nere i källargolvet ändå, speciellt inte om du inte ska ha någon uppvärmning i golvet.

Om man inte tycker att cellplast är tillräckligt kapilärbrytande verkar det bättre att använda ett par skivor isodrän på denna yta än att bara lägga mack. Isolering under plattan ska man förstås ha....

• Gilla
corre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.