Hej,

Köpte för några år sen en sjötomt där det står bl.a. en 1,5 plans stuga. Nu ska vi bygga hus på tomten och eftersom bästa platsen för nybygge av bostadshus är där stugan står har vi bestämt oss för att flytta den och göra om den till garage.

Stugan är 6x8m, står på gjuten platta och är uppförd 1985.

För att kunna genomföra det här lyftet har jag sågat upp hål i golvet (plastmatta, spånskiva, golvbjälklag som ligger 5 cm fri höjd från plattan), på strategiska ställen och plockat bort bergullen för att kunna trä igenom lyftbanden. Planen är att pika hål snett under syllen, inifrån då, för att sedan träda banden under syllen, längs med plattan och ut på andra sidan.

Problemet är att jag inte vet om, eller hur, syllen sitter fast i plattan. Gissningsvis behöver jag ju kapa spikarna/bultarna innan lyftet.
Har öppnat upp innerväggen ett par meter och tagit bort isoleringen för att se hur det sitter fast. Men syllen, som är impregnerad, ser jag bara från sidan då väggens batting ligger ovanpå syllen hela vägen. Det intressanta är att jag inte kan se att battingen som ligger ovanpå skulle sitta fast i syllen? Vad är det då för idé att sätta fast syllen i plattan?

Någon som har tips hur jag lättast tar reda på om/hur det sitter fast och hur jag går tillväga för att lossa på stugan?

Tack!!

S
i princip ta bort hela golvet för att se fäst punkter.
i syllen så kommer alla rörelser.

Okej. Jag tänkte att golvet kunde vara bra att spara så mycket som möjligt då det hjälper till att stadga under lyftet. Men om det är det som krävs. Kanske man kan stötta med battingar och kryss där inne sen istället?
Här är några bilder hur det ser ut.

IMG_5098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5100.JPG
Skapa konto

IMG_5104.jpg
Skapa konto

IMG_5105.jpg
Skapa konto

S
mycket svårt att hitta fästpunkter bara.
och dyrt blir det för en flytt

Nå pengar är inget jag reflekterar över just nu. Bara hur man lättast hittar fästpunkterna och gör sig av med dom.

Prova att lyfta upp stugan lite med domkraft, då ser du om syllen är fast eller inte.

Ska de dra lyftband under och dra rakt upp? Är det inte risk att du pressar sönder stugan då?

Har funderat på det jo. Men vet inte var jag ska pressa upp. Golvbjälklaget lär ju inte hålla för det?

Jo, under syllen längs med plattan (under golvet). Har plockat ned hängrännorna och skruvat battingar där längs med så att det sticker ut 2 cm från plåttaket. Tanken är att det ska fördela trycket på flera takstolar och på så sätt hålla för trycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.