Hej, ska lägga in värmegolv i källaren och fixa till ett oinrett rum.

Rivitbort dom gamla reglarna och det gamla trägolvet så nu återstår bara den oisolerade ojämna plattan som är gjuten på makadam.

Från högsta till lägsta punkt skiljer ca 6.5 cm.
Mina tankar är att jämna av det med EPS cement, är det rätt sätt att gå tillväga?
I sånafall så ska man väl inte prima källargolv, hur binder man då betongplattan med epsen?

Sedan efter epsen har jag tänkt läggs golvvärmeskivor eps (s200), värmefördelningsplåt, flytspackla och sedan ett flytande trägolv på det!

Är detta rätt sätt att gå tillväga?
Någonstans där emellan har jag tänkt lägga en Platonmatta, i vilken ordning ska den läggas?

Har även tänkt limma på gips på betongväggarna med kakelfix, hur går man då tillväga med platonmattans uppvik? Gipsa först och sätta platonmattan utanpå, eller använda sig av plattonmattans z list och sätts gipset efter?

Jätte tacksam för svar!

I ingjuten golvvärme behöver du ingen fördelningsplåt. Platonmattan kommer skapa ett isolerande lager och därför bör du ha golvvärmen ovanför denna i den flytande golvkonstruktionen. Ett alternativ till din konstruktion är tex. ett nivellgolv som hanterar hela problematiken i samma system.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.