Får be MOD flytta tråden om den inte passar här.

Hej alla,

Har nu efter några månaders läsning kommit fram till att alla hus är unika. Spelar ingen roll om det var byggd av samma person på samma ställe - en sak är sant för ena huset men inte för andra. Problemet är den förvirring som det åstadkommer och för nyblivna husägare (som jag) så vet man inte när/vad man ska tro och det är lätt att bli blåst. Det hela resulterar i att man får "googla sjukdom = cancer" effekten.

Kryp/Torpargrund:

Sitter på ett hus som är 100 år gammal - där den förre ägaren tyckte det var en bra idé att smälla upp betong på hela grunden och där den såklart har lossnat i stora sjok. Jag målade upp bilder av skräck där hussvampen invaderade all träsyll och käkade upp mitt hus inifrån efter att ha läst på diverse forum.
Körde in en inspektionskamera i några av dom små hålen och möttes av en ölburk från 60-talet i perfekt skick. Dock är det fullt av gammal rivningsmaterial/spindlar - golvet har isolerats på vissa ställen och inga ventilationsluckor. Nu snackar vi om super ångest... Körde vidare och inget mögelangrepp, såg ganska bra ut. Dock kan jag ha haft tur också tänker jag. Söker vidare. Hittar inget speciellt. Syllen ser ut som ny.

Enligt alla experter ska mitt hus ha brunnit upp/sprängts av hussvamp/mögel och fan o hans moster. Men icke. Varför? Huset sitter på Leca/Moränmark (8 meter lera) = fukt city.

OCH... Betongplatta + källare brevid krypgrunden också..,..Ledande fukt experter säger att jag borde hänga mig nu.

Betonggrunden har ventilation, dock är det även öppet direkt in i bjälklaget från källaren. På sommaren är det 55%LF och 20 C varmt i källaren. På vintern runt 10C och 68%. Enorma fuktskador på väggarna i källaren då inga hängrännor har funnits i huset och har runnit rakt ner i grunden som lutade mot källaren.

Nu har man bilder av total renovering för 500.000 i huvudet... Hysteri och artikel efter artikel som skriver att jag och min källare kan ta mössan i handen och gå till banken.

Räckte med att sätta upp hängrännor. Slutade att rinna in. Torkade ut av sig själv. Ska gräva marken så den lutar bort från källaren istället.

Vinden

Vinden är fukt/mögel/husbocksangripen... Efter att ha läst om skiten hade man lust att hänga sig igen. Men visade sig att det hade blivit sanerat någon gång och att angreppen varit mååååånga år gamla. Dom spikade plåt rakt genom taket på 70 talet och alla råspontar blev så klart fuktiga...(Taket har dock inte rasat in sedan dess, vilket säger mycket).

Tog in 3 offerter - ingen vettig offert under 300.000 för att byta ut skiten. Två ville inte ens ta sig på jobbet. Genomsnittåldern på snickarna var 25 år gamla - utan erfarenhet med just husbocksarbeten (no offence - det avskräcker - det fattar jag)..
Efter mycket läsande från min kant är det två takstolar som ska bytas ut (till tryckimpregnerat) och 12-20 plank råspont samt ny papp. Dvs no big deal.

Nu efter att ha tagit hjälp av gamla kloka farbröder och tänk efter själv så tänker man lite såhär:

- Skiten har stått under alla dessa år... Oeldat sedan 197X. När folk säger att eldning ska ha stor påverkan på en grund, så köper jag det när det är vargavintrar (Dvs -30C vs + 25 inne). Men annars blir muren knappt ljummen.

- Husbock tycker inte om tryckimpregnerat virke - man ska inte isolera gamla kåkar ändå. Så ja, då funkar det med tryckimpregnerat (isolera ALDRIG tryckimpregnerat).

- Satte upp en kanalfläkt för att byta ut luften i huset. Tog en dag - luften blev genast bättre samt mindre fukt.

- En filosofisk fråga. Om mitt garage som står oisolerat, med trasig vägg där det regnar rakt in och med hål lika stora som en dörr INTE har mögel - så antar jag att det är täthet/isolering som påverkar allt från vindar till krypgrunder.

- Fixa grunden med kalk som andas - sätt på en lucka här o där om det behövs. Håller på att forska i detta just nu - därav tröttheten av all hysteri.

- Varför ska man styras av en rädsla av att det går åt helvete - när det värsta som kan hända är att det går åt helvete.

- Lämna storjobben åt proffsen. Underskatta inte ett riktigt proffs, men lär dig att skilja på dom som snackar en massa skit och dom som vet vad dom snackar om genom att läsa på.

Nu vet jag att många har genuina stora problem (Stackarna med Hussvamp/Röta/Mögel/Insektshelveten m.m) och att även jag/mitt hus kan få det - dock är det nästan ledsamt att det ska vara sån hysteri/rädsla som går igenom alla och att folk tycker så olika när det gäller samma problem.

Tycker att vi kanske kan skriva av lite just sådana hysterier som vi själva har haft och HUR vi löste dom. Vore kul för att lugna nyblivna husägare och låta dom testa sig fram först innan man ringer in hantverkare för X tusen som i värsta fall gör ett sämre jobb.

Ha det!

/V

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
- Reserverat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.