1 359 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Benchmark pris gjuten grundplatta/or
Hej,
vill gärna få lite benchmark på ett prisförslag på gjuten platta med vattenburen golvvärme vi fått (och tackat nej till). 2570kr/kvm (160kvm)
Förutsättningar:
- färdig grusbädd att börja sätta grundelement på, allt gräv och schakt är klart
- två plattor: 135 + 25kvm
- den stora har 10 ytterhörn och 5 innerhörn
- montering av slang för golvvärme ingår i arbetet
- material ingår med ca 125000kr
- etablering inkl resor och projektledning ingår med ca 49000kr
- arbetstid ca 350 tim (ca 670kr/Tim)
Får inte ihop det ...
Nån med liknande förutsättningar som jag kan få jämförelsetal av eller bara nån som vill kommentera?
vill gärna få lite benchmark på ett prisförslag på gjuten platta med vattenburen golvvärme vi fått (och tackat nej till). 2570kr/kvm (160kvm)
Förutsättningar:
- färdig grusbädd att börja sätta grundelement på, allt gräv och schakt är klart
- två plattor: 135 + 25kvm
- den stora har 10 ytterhörn och 5 innerhörn
- montering av slang för golvvärme ingår i arbetet
- material ingår med ca 125000kr
- etablering inkl resor och projektledning ingår med ca 49000kr
- arbetstid ca 350 tim (ca 670kr/Tim)
Får inte ihop det ...
Nån med liknande förutsättningar som jag kan få jämförelsetal av eller bara nån som vill kommentera?
Att ställa kantelement, lägga cellplast samt armera tar 2 man ca 2 dagar (32 h tot). Utan att stressa. Såvida du inte har väldigt dålig mark och därmed mycket armering. Då tar det oftast 1 dag extra.
Gjutningen är 2 man 1 dag. Beroende på vad du ska ha för yta så tar det givetvis olika lång tid. Från ca 2 timmar till 12 timmar så här års.
Sen vad rörläggaren ska göra där i 300 timmar... det är en av dom vanligaste frågorna på bygget.
Gjutningen är 2 man 1 dag. Beroende på vad du ska ha för yta så tar det givetvis olika lång tid. Från ca 2 timmar till 12 timmar så här års.
Sen vad rörläggaren ska göra där i 300 timmar... det är en av dom vanligaste frågorna på bygget.
Det var den enda prisförfrågan vi hade ute, trodde vi hade en hyfsat bra dialog + att mitt önskemål var att få deltaga en del själv.
Mackan; jag var nog mer i din värld och tänkte mig kunna ta ett förslag på upp emot 100 Tim.
Mackan; jag var nog mer i din värld och tänkte mig kunna ta ett förslag på upp emot 100 Tim.
Fick in två prisförslag på liknande arbete 125 m2 hus inkl inre och yttre va 30 m till gata, garage 52 m2 ville deltaga själv och vara som en av arbetarna (blandade förväntningar).. Det första priset var på 450 000 kr och det andra på 230 000.
Jag valde det lägre priset och fick två gubbar och en grävmaskin. De två första dagarna hade jag inte mycket att göra eftersom materialet inte dök upp så gubbarna grävde och förberedde sedan arbetade jag från 7-20 onsdag-fredag, fick barn på tisdagen och gjöt på torsdagen veckan efter.
Det kändes som att allt handlade om att hitta rätt folk som kan värdera arbetsinsatsen.
Svårt att uppskatta tidsåtgången, men här var de (två pers) ca fyra timmar tillsammans med kommunens mätgubbar en eftermiddag, sen grävde de en heldag, lade yttre VA och rakade ut grus en heldag. Medan vi väntade på mateial gjorde de lite större markarbete som jag fick betala extra för en halv dag.. Sen satte vi tillsammans ut kantelement och drog (provisoriskt) inre VA på eftermiddagen, nästa heldag fixerade vi avlopp, lade slangar för vatten, tomma elrör frigolit och armering... på fredagen städade de var iväg och tittade på andra jobb, jag najade fast den sista armeringen. De bedyrade att min arbetsinsats var jättemycket värd... själv vet jag inte, det var först på slutet jag kände att jag bidrog mer än var i vägen
Jag valde det lägre priset och fick två gubbar och en grävmaskin. De två första dagarna hade jag inte mycket att göra eftersom materialet inte dök upp så gubbarna grävde och förberedde sedan arbetade jag från 7-20 onsdag-fredag, fick barn på tisdagen och gjöt på torsdagen veckan efter.
Det kändes som att allt handlade om att hitta rätt folk som kan värdera arbetsinsatsen.
Svårt att uppskatta tidsåtgången, men här var de (två pers) ca fyra timmar tillsammans med kommunens mätgubbar en eftermiddag, sen grävde de en heldag, lade yttre VA och rakade ut grus en heldag. Medan vi väntade på mateial gjorde de lite större markarbete som jag fick betala extra för en halv dag.. Sen satte vi tillsammans ut kantelement och drog (provisoriskt) inre VA på eftermiddagen, nästa heldag fixerade vi avlopp, lade slangar för vatten, tomma elrör frigolit och armering... på fredagen städade de var iväg och tittade på andra jobb, jag najade fast den sista armeringen. De bedyrade att min arbetsinsats var jättemycket värd... själv vet jag inte, det var först på slutet jag kände att jag bidrog mer än var i vägen
Glömde skriva att vi inte lade någon golvvärme utan endast slagar till radiatorer och jag skötte projektledningen... Det visade sig att de bodde nära så inte blev inte någon reseersättning. De hade en husbil som arbetsbil så de behövde ingen bod...
Vi hade 7 ytterhörn och 3 innerhörn på den stora plattan och 6 hörn på den lilla..Kommunen tog över 8500 för utsättningen
Vi räknade med drygt 120 000 i materialet om vi gjort allt själva, så 100 000 i arbetskostnad för knappt 80 timmar är ändå en hel del... Det skulle vara spännande att veta hur mycket de förväntade sig av mina insatser..
Vi hade 7 ytterhörn och 3 innerhörn på den stora plattan och 6 hörn på den lilla..Kommunen tog över 8500 för utsättningen
Vi räknade med drygt 120 000 i materialet om vi gjort allt själva, så 100 000 i arbetskostnad för knappt 80 timmar är ändå en hel del... Det skulle vara spännande att veta hur mycket de förväntade sig av mina insatser..
Redigerat:
Klicka här för att svara