Har skrivit kontrakt på ett hus byggt 1974, och renoveringstankarna och funderingarna gror för fullt.

Detta hus har vad jag misstänker överisolerad platta på mark, bostadsdelen har uppreglat golv på plattan, provhål finns från besiktningen, och inga förhöjda fuktvärden indikerades i något av de fyra hålen som är tagna, ingen avvikande lukt fanns heller.

Ekonomidelen har golvbeläggningen direkt på plattan, plastmatta, som i tvättstugan har släppt på vissa ställen samt att skarvarna har glidit isär tydligt. På vissa ställen så mycket som 7-8mm. I tvättstugan har jag för avsikt att riva bort plastmattan, byta golvbrunn(bila upp) och lägga klinkers direkt på betonggolvet. Frun har accepterat detta och inser att det är foppa-tofflor som gäller vid tvättstugetjänst, som självklart även jag har ibland!

I anslutning till tvättstugan finns ett mindre utrymme(4*1,5m) där en dusch och en mindre bastu är lokaliserad. Även detta utrymme har plastmatta direkt på betongen, dock sitter den fast ordentligt. Eftersom vi gillar att bada bastu så skall även detta utrymme renoveras(lös klämrng i golvbrunn), men här insisteras det väldigt tydligt att golvvärme skall finnas. Kakel och klinkers skall förläggas i detta utrymme!

Efter lite googlande i ämnet med golvvärme på oisolerad platta på mark så inser jag att det finns INGET enkelt sätt att åstadkomma detta. Antingen så skall plattan bilas ut, utrymmet under grävas ur, fyllas med tvättat singel, isoleras och återgjutas med slangarna ingjutna.

Eller så kan man enligt denna: http://golvvarmebutiken.se/partnerf...K/På bärande golv med LK Spårskiva EPS 16.pdf instruktion anta ett i mitt tycke väldigt komplicerat byggsätt som bygger på spårade EPS skivor som limmas fast i betonggolvet förlägga golvvärmeslang.

Jag skulle så gärna vilja slippa båda metoderna ovan, och bara flytspackla in en tunn golvvärmeslang och styra den antingen med en liten strypventil, eller en minishunt!

Vad tror den samlade eliten här, om vi bortser från att plattan är oisolerad och att det kommer bli ett energikrävande system, kommer jag få problem med uppstigande markfukt i detta mycket begränsade lilla utrymme, som dessutom kommer att ha klinkers som golvbeläggning?

S
Min granne har gjort så med golvvärme på oisolerad platta. Han säger att det har funkat bra i 10 år.

Om du gräver ur och fixar i ordning så minskar risken för tillskjutande fukt och du underlättar tätskiktdjobbet.

sinuslinus skrev:
Min granne har gjort så med golvvärme på oisolerad platta. Han säger att det har funkat bra i 10 år.

Om du gräver ur och fixar i ordning så minskar risken för tillskjutande fukt och du underlättar tätskiktdjobbet.
Gjort vad, grävt ur, lagt i limmad spårad EPS eller bara gjutit in rören(fuskat)?

Jag limmade spårad eps. Det är väldigt enkelt o bra jmf att fräsa spår i betong. Bygger ca 30mm inkl allt. Jag har det i 25m2 tvättstuga.

S
kankonkan skrev:
Gjort vad, grävt ur, lagt i limmad spårad EPS eller bara gjutit in rören(fuskat)?
Fuskat.

sinuslinus skrev:
Fuskat.
Och grannen har inga problem märkt under denna tid, är det stor yta, och vad typ av utrymme?

Det var väldigt vanligt att man gjöt på en slipsats på plattan i ekonomidelen (där det inte är uppreglat) denna brukar vara 5-8cm tjock och saknar armering. bilar man ut den och jämnar av plattan lite så rymmer man lite mer isolering under golvvärmen som sedan gjuts in i flytspackel.

Jag får helt enkelt börja med att riva, bila bort gamla golvbrunnen och ta det från där.
Det kan väl knappast skada att borra ett 25mm hål i plattan rakt ned för att försöka göra ngn slags bedömnng om underlaget?

S
kankonkan skrev:
Och grannen har inga problem märkt under denna tid, är det stor yta, och vad typ av utrymme?
Vi pratade om det förra helgen och de verkar inte ha problem. Jag tror det är ett sovrum och ett tvrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.