Hej!

Vi har precis köpt ett hus med torpargrund. Besikningsmannen kunde inte komma ner i den för att det fanns ingen lucka att komma ner och besikta.

När vi nu skulle göra en lucka upptäckte vi att alla golv var fyllda med sågspån. Det innebär att det inte alls går att komma ner i grunden. Detta var inget vi visste. När vi började gräva såg vi att det fanns både torv och sågspån och när vi väl kom ner till golvbjälkarna hade de vittrat. Det var inte fuktigt men de hade blivit som papper på vissa ställen av bjälkarna och en hade vittrat så en av bjälkarna nästan gått av. Tror det börjat multna på grund av sågspånet.

Min fråga är om detta är ett dolt fel? (för att man inte kunde begära att de skulle bryta upp golvet för oss) Kanske man kan begära ett anspråk på reparationskostnaderna av säljaren? Se vad som händer..

Nästa fråga är om någon varit med om en sådan konstruktion?
Hur ska man göra för att åtgärda detta? Vad kommer kostnaderna att bli. Det är kanske 60 kvm det handlar om.

Känner mig ganska olycklig nu!!

Först och främst får du studera besiktningspappret och se om det står något om "riskkonstruktion" eller förslag om s.k "utökad besiktning" för de delarna. Sen beror det lite på husets ålder och skick i övrigt vad man kan förvänta sig.
Om det finns uttalat att besiktningsmannen föreslår utökad besiktning så kan det bli svårt att få det till dolt fel om man inte gjort en sådan och besiktningsmännen brukar vara glada för att skriva in sådant.

Redigerat:
Sätter en slant på att det i besiktningen står "krypgrund är en riskkonstruktion". Men känn lugnet, allt går att fixa! Har ni tagit er ner i hela grunden? Spån, torv, löv, tidningspapper och dylikt har fungerat som isolering länge och väl (även i mitt hus). Vad är det för stomme på huset?

Har varit i liknande situation själv och förstår hur ni känner! Att det är torrt nu är ju positivt i alla fall!

• Gilla
molmio
  • Laddar…
Sågspån som isolering i bjälklag är standard i äldre hus och fungerar normalt bättre fuktmässigt än mineralull eftersom det är hygroskopiskt. Anledningen till att det murknat är fukt, antingen från uteluft som kondenserat eller läckage.

Chansen att få detta till dolt fel lär vara minimal. Att ta upp en lucka för att kolla detta tror jag normalt hör till undersökningsplikten (även om få faktiskt gör det) .

Förstår att det känns lite jobbigt nu men börja med att kartlägga hur omfattande skadorna är. Ner i grunden och kryp runt och inspektera (även om det säkert är grymt trångt). Lägg gärna upp bilder här.

Ja, det står nog något om riskkonstruktion i pappret från besiktningen. Jag kan kolla närmre när jag har det. Men är 99% säker. Jag ska ta några bilder när jag åker ut till huset idag. Vi ska bryta upp alla golv och sen gräva bort mer av spånet.

Huset har bärande brädväggar och de liggande balkarna ligger inte under huset.

Som sagt. Tar bilder när jag kommer dit så ni kan se vad jag menar. Tack för stödet! ❤️❤️

Så här ser det ut på två ställen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Golvplanken ser ju kanonfina ut.
Det är bara de undre delarna av golvstockarna som börjat ge sig. Föga förvånande. Det är helt normalt i denna typ av grund. Den undre halvan kan vara dålig. Det har egentligen ingen betydelse så länge som den övre halvan är ok. Det leder bara till att golvet sakta sjunker lite allt eftersom. Antar att golvåsarna är friliggande? Då är det bara att byta om de är i för dåligt skick, och sedan lägga tillbaka det fina plankgolvet.

I samband med att ni lyfter golven så är det ju lämpligt att veta om golven har varit kalla och/eller dragiga. I så fall bör mullbänken mot grunden fixas också.

Det är en del jobb, men inga stora materialkostnader (om ni gör jobbet själva).

Skulle faktiskt kunna vara angrepp av något träförstörande djur. Se på de stora hålen i stocken men det kan vara ett gammalt angrepp.

Är förmodligen gammalt. Flygande insekter bör ha svårt att komma åt golvstockar. Finns de i golvstockarna så finns de högst sannolikt i övrigt utomhusfuktigt virke också.

Vi har sådana hål här och där i vårt gamla virke i uthusen, men inget som jag har noterat varit färskt.

Trägnagarinsekter uppskattar utomhusfuktigt och gärna lite uppmjukat virke (röta). Dock, som sagt, om grunden och golven är någorlunda hela och täta så bör golvstockar vara utom räckhåll. De där runda hålen är utgångshål, så det som gnagt (sannolikt husbock utifrån hålen att döma) måste kunna ta sig vidare ut utomhus för överlevnad och fortplantning.

Är det en mullbänk mot grunden och öppet längre in i rummet eller ligger golvstockarna på marken hela vägen (skånegrund tror jag det heter)?

Som sagt vilka härliga golvplank! Om ni river så se till att märka upp och vara försiktiga.

Om det bara är golvstockarna som är skadad så är det inte hela världen. Tack och lov så överdimensionerade man det mesta förr i världen. Kolla så inte syllen tagit skada. Även det är lösbart men kräver lite mer.

Vad gäller dolda fel så tror jag knappast på det. Se det som att ni får lära er en hel del och att ni sedan kommer veta att det kommer hålla!

Mycket klokt från Oldboy och ANR.

Vill bara understryka vad de säger i att detta är en mullbänk och inte en torpargrund. Läs på om mullbänksgrunder i byggnadsvårdslitteraturen. Det är en konstruktion som fått mycket kritik i mer modernt byggande men som under rätt förhållanden kan fungera mycket väl. Risken är dock stor att du får förslag på mycket omfattande och dyra åtgärder om du kontaktar första bästa byggfirma. Tex gräva ur allt och gjuta platta. Det är ett steg som medför en massa nya risker, förutom att det kostar skjortan.

Så läs på så ni har koll på läget själva och kontakta sen en firma som kan denna typ av grunder, alternativt åtgärda det själva.

Hur vet vi om det är en mullbänk eller torpargrund om vi inte ser botten?

Sätter en slant på att det finns en trossbotten en bit ner som är rätt uppäten och under den ett litet mellanrum ner till marken, dvs en torpargrund.

Håller för övrigt på själv med exakt samma sak i ett av våra hus med originalgolv från -36
Bilderna kunde lika gärna vara mina, det är bara att bita ihop och gräva ut rubbet:p

Har gjort det förr och man överlever..

Redigerat:
TorpAnders skrev:
Ok, fair enough. Jag var kanske lite för snabb där. Man borde förstås vara säker på vad det är först. Snabbt gjort att se efter om det finns någon trossbotten. Men skadorna, de friliggande bjälkarna och den jordiga fyllningen ser ut som en mullbänk.

Redigerat:
TorpAnders skrev:

Sätter en slant på att det finns en trossbotten en bit ner som är rätt uppäten och under den ett litet mellanrum ner till marken, dvs en torpargrund.

Håller för övrigt på själv med exakt samma sak i ett av våra hus med originalgolv från -36
Bilderna kunde lika gärna vara mina, det är bara att bita ihop och gräva ut rubbet:p

Har gjort det förr och man överlever..
Ingen trosabotten hittad. Bara massa spån som sedan grävdes bort och där hittade vi lera och berg. Hur ska man göra nu tro?

Claes Sörmland
Då har du en mullbänk, den äldsta typen av golv som vi har. Stockarna kallas för åsar. Golvets konstruktion är gjort för underhålla i och med att allt ligger löst. Golvet fungerar så att markfukten vädras uppåt så det ska vara trägolv och inget annat med konstruktionen.

Det minsta insatsen du kan göra är att plocka ut golv (som kan återanvändas om det är i gott skick), gräva ut golvet och ta bort de löst liggande åsarna. Sen är det bara att lägga nya åsar (stockar eller reglar), fylla med skumglas, leca eller grus beroende på tro/smak och spika fast golvet igen.

Här är ett exempel från min stuga:
https://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/254122-ersatta-asar-golvbjalksstockar-i-mullbank.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.