Jag håller på och knåpar ihop en gäststuga om 35 kvadratmeter. Nu har jag fått grunden gjuten (formarbetet gjorde vi själva) och har beställt en stomme ifrån byggstommar som har samma yttermått som grunden. Då yttermåtten är desamma på stomme och grund är det i princip bara att lägga syllen kant i kant med grunden. Men när grunden göts drogs inte betongen ända ut över kantelementen och det ser ut såhär på många ställen
Jag vet inte riktigt om jag behöver göra nått åt detta eller om det bara är att lägga syllen uppe på betongen och strunta i att inte hela syllen kommer ligga på en betongyta? Sen undrar jag om ni har några tips på spik att fästa syllen med?. Vill helst inte ha något för grovt att spika ner så att betongen spricker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte riktigt om jag behöver göra nått åt detta eller om det bara är att lägga syllen uppe på betongen och strunta i att inte hela syllen kommer ligga på en betongyta? Sen undrar jag om ni har några tips på spik att fästa syllen med?. Vill helst inte ha något för grovt att spika ner så att betongen spricker.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Jag har fått med expanderspik och googlat lite om att sätta expanders i betong (denna länk [URL="http://www2.sef.se/home%5Csef%5Chome.nsf/DocFiles/Fast-elj.pdf/$FILE/Fast-elj.pdf"[/URL]). Där kan man läsa att man inte får borra närmare kanten än 5-10 ggr hålets diameter. De expanderspikar jag fått med är 8 mm tjocka, då får jag inte borra närmare kanten än 8x5=40 mm som minsta avstånd. Och då jag borrar nedåt i plattan där frigoliten är fasad så minskar ju kantavståndet på vägen nedåt så att säga. Tillverkaren av stommar rekommenderar inte att man borrar närmare syllen än 30 mm. Tror ni att jag kan sätta en expanderspik som är 80 lång, 9 cm in på grunden från utsida kantelement, utan att plattan spricker
Logga in
Skapa konto
Men det där måste du väl ändå korrigera. Låt torka lite, och spackla / flyt så det blir jämnt mot formarnas ytterkanter. Kommer ju knappt fungera att montera väggarna på det där.
Betongen behöver inte vara gjuten ut över cellplasten. Men däremot måste betongytan antingen liva med kantelementets högsta punkt, men helst vara någon enstaka mm högre.
Är betongytan lägre än överdelen av kantelementen lär du göra något åt det så du inte trycker loss kantelementen med stommens vikt.
Sen bör nog betongexpandern hamna närmare utsida grund än 100mm, helst någon cm till. Så den tunnaste träregelvägg du rent praktiskt kan bygga är nog 145mm.
Är betongytan lägre än överdelen av kantelementen lär du göra något åt det så du inte trycker loss kantelementen med stommens vikt.
Sen bör nog betongexpandern hamna närmare utsida grund än 100mm, helst någon cm till. Så den tunnaste träregelvägg du rent praktiskt kan bygga är nog 145mm.
Tack för alla tips och ideer. Jag tror nog att det får bli som så att jag skippar den syllen om 45x120 som jag fick med i stombyggsatsen och köper en ny på 45x145 som jag monterar som på bilden något indragen på grunden. Jag skall ändå montera en liggande 45x45 på stommens insida. Då kan jag fästa syllen med expanderspiken på säkert avstånd från kanten.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden