Har alldeles för sent tagit itu med en fuktskada i källaren. På vissa innerväggar har putsen "bubblat" nere vid golvet och några decimeter upp. Huset är byggt 1946, betongplatta på mark, och jag utgår ifrån att skadan beror på att fukt har sugits upp genom plattan. Vi har vart femte år haft mögelbesiktningman från Anticimex, som har sett bubblorna och sagt att det är ganska normalt och inget att oroa sig för. Kan dock inte säga något om hur det har förvärrats med tiden, det har nog gått väldigt långsamt.

1987 hade vi dock ett stopp i avloppet under huset som ledde till en mindre översvämning i källaren. Sedan dess så har vi inte haft något inträngande vatten. Ytterväggarna verkar ha klarat sig bättre, och grunden dränerades och isolerades för sju år sedan. Den ljusblå väggen har jag själv målat för många år sedan, förmodligen inte med rätt sorts färg. Den gula väggen är inte ommålad sen vi flyttade in 1984. Golvet i rummet med ljusblå vägg blev för ca 25 år sedan belagt med platonmatta, 1 cm cellplast, masonitundergolv samt vinylmatta, allt flytande. Ingen golvvärme.

När jag började peta loss "bubblorna" upptäckte jag att det var värre än förväntat, se bilderna som är från var sin sida av samma innervägg. Förutom att putsen (kalk?) lossnar i bitar eller pulver, så ser det ut som väggen är uppbyggd av någon sorts lättbetongblock (brunt på bilden) som verkar mer eller mindre "ruttna", ser ut och känns som rost och är mycket lätta att peta sönder.
Vad kan det vara, och vad göra åt eländet?

• P1130725.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1130726.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle tegel bli helt poröst av fukt? Glömde ange måtten, tjockleken är ca 10 cm, LxH= 30 x 20 cm, det är väl ovanliga mått för tegel?

Betonghålsten, inte tegel.

Om huset är från 46 så är det nog inte "platta på mark" i dagens bemärkelse utan sannolikt sula under väggar och hjärtvägg. Sedan brukar golvet vara gjutet efteråt direkt på mark.
Även med god dränering kommer konstruktionen att suga från underlaget. Det saknas säkert bra kapilärbrytande skikt under sulor och hus.

Kort och gott: Äldre källare ska inte inredas med vinylmattor och målas med tät färg. Då ska det vara väl ventilerade luftspalter bakom i så fall.

Tack för klargörandet angående plattan.
När det gäller vinylmattan så ligger den ovanpå en platonmatta som gör att det blir ventilation undertill, det trodde jag var OK. Fuktskadorna finns även i rum som inte har någon beläggning på betongen.

Den viktigaste frågan är vad kan man göra åt eländet. De understa blocken/teglen eller vad det nu är så mosiga att känns som det finns risk för sättningar. Kan man hugga ut ett i taget och ersätta med något bättre?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.