Fråga angående hur man korrekt mäter fukthalt i betongplattor.

Vi har fått rätt höga värden (93%) och för två veckor sedan (94%), trots att plattan stått nästan 6 månader med god vädring.
Därför har jag snöat in på att ta reda på hur man faktiskt gör när man mäter, för att få korrekta värden.

Utrustningen som använts är Tramex cmex hi1-sonder. Våra kakelsättare har borrat ett hål, direkt satt ner mätrör och sedan sond, därefter tätningslock och en tejpbit..
Borrhålen har gjorts direkt till vänster om huvudentrén.

Jag funderar på om vi kan ha fått för höga fuktvärden ur två hänseenden:
- Man bör vänta ett par dagar för borrhålet att "lugna ner sig", dvs. få samma temperatur och fuktighet som omgivande betong, för att inte kondensera mer än normalt i själva hålet.

- Man bör inte placera hålen i en miljö där lufttemperaturen varierar stort (dvs. mycket drag från när hantverkare öppnar och stänger dörren).

Förslag jag har är att kakelfirman som mäter fukten bör:
- Borra hålen vid groventrén där ingen går in eller ut.
- Borra, lägga i mätröret utan sond, lägga lock, tejpa och lägga på en isoleringsbit. Därefter mäta efter tre-fyra dagar.

Vad får ni för tankar? Är det någon som har erfarenhet kring det här med fuktmätning av platta eller jobbar med Tramex-mätare?

Kan tillägga att kakelfirman är toppen att ha och göra med, supertrevliga och tillmötesgående. Men kring de här frågorna fick jag svaren "Du, jag är ingen professor utan har gjort enligt instruktionsboken".

Jag har mailat Tramex också, men otåligheten sätter in så jag provar detta forum också :)

Källor:
Fuktmätningsmanual i pdf-form från "RBK" (Rådet för byggkompetens)

Informationssida från byggnadsingenjörsföretag

Youtube-reklamfilm från Tramex/Proffsmagasinet.

Det finns olika sätt att mäta fukthalten i betongen. Noggrannhet är à och o. Exempelvis borrdjup placering spelar in. Hur det är med just den metoden som din plattsättare använder sig av vet jag inte. 6 månaders torktid är inget ovanligt om man använder sig av fel betongkvalite och vattnar plattan efter gjutning. Det enda som hjälper dig är mera värme och avfuktare.

Javisst, det är jag på det klara med. Nu var jag bara nyfiken på hur trovärdigt mätresultatet är.

Tänkte svara på min egen tråd, ifall någon annan av er någonsin behöver infon.

Svar från Tramex tekniska support, fritt översatt av mig.

Enligt internationell standard, måste man vänta 72h efter borrning innan man placerar sond, men att vissa länder inte har en standard, han visste ej hur det är i Sverige.

Oavsett skall man helst inte låta en sond vara i betongen mer än 2h, för att minska risken för temperaturändringar och därigenom kondens. Framför allt är denna risk stor om man placerar sonden i hål direkt efter borrning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.