7 007 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Blir betong skör av vatten?
Har vatten under min Platonmatta i källaren, efter ex antal år så bestämde jag mig att riva lite i golvet och det är vatten under Platon mattan, är detta skadligt för betongen? Har inga organiska material i närheten men vill ju inte att plattan ska ta skada.
Nja, Ölandsbron, Öresundsbron plus många andra broar har betongpelare som står i havsvatten.
Många gödselbrunnar (med tex svinpiss) är gjutna med betong.
Även om betongen tål vatten så skulle jag försöka åtgärda problemet.
Först behöver du utreda varför vattnet står så högt, är det pga dålig dränering eller är det pga högt grundvatten?
För att få bort vattnet mitt under huset då kan det behövas en pumpbrunn.
Många gödselbrunnar (med tex svinpiss) är gjutna med betong.
Även om betongen tål vatten så skulle jag försöka åtgärda problemet.
Först behöver du utreda varför vattnet står så högt, är det pga dålig dränering eller är det pga högt grundvatten?
För att få bort vattnet mitt under huset då kan det behövas en pumpbrunn.
Beror ju lite på betongtypen, det finns mer och mindre tåliga cementsorter men som Demmpa säger så är det troligen ingen fara på många, många år ännu...
Är det dränerat?
Annars är väl det nummer ett att börja med. Stående vatten inomhus är ju inte bra för inomhusmiljö (för mycket fukt) och sen kan det ju gå upp i väggarna och där lösa upp färger, tapetlim och andra lösningsmedel som man inte heller vill ha i inomhusluften...
Är det dränerat?
Annars är väl det nummer ett att börja med. Stående vatten inomhus är ju inte bra för inomhusmiljö (för mycket fukt) och sen kan det ju gå upp i väggarna och där lösa upp färger, tapetlim och andra lösningsmedel som man inte heller vill ha i inomhusluften...
Jag har ej märkt någon lukt i rummet. Dräneringen är gjord för ca 8 år sedan. Innerväggarna är byggda 5 cm i från källarväggarna med stålreglar, och det är bra flöde där bakom, har lufthål inkl inspektions lucka för ändamålet. Ej isolerat. Dock så glömde jag göra ett för golvet. Sidorna är ventilerade och snustorra. Luften känns fräscht i rummet i övrigt och hade jag ej lyft på golvet så hade jag nog aldrig märkt något. Det verkar mest vara fukt, som när man lägger en plastpåse med en bok på ett tag.
Klicka här för att svara