Vi ska bygga en gäststuga vid vår fritidsfastighet. Marken är stabil och väldränerad vilket gjort att vi valt att lägga bjälklaget direkt på lecablock (+ markduk o några dm packat grus under). Något osäker dock på hur blocken böra placeras. Tar tacksamt emot förslag. (huset kommer att ha limträbalk i nock med centrumstöd).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Beroende på hur mycket rum du har under huset så kanske en bärlina längs med för att stötta tvärbalkarna i mitten kunde vara bra ?
Det funkar nog enligt din skiss iofs (är det 195x45 du har ritat in?) men mindre svaj med en bärlina i miten tror jag
/K
Det funkar nog enligt din skiss iofs (är det 195x45 du har ritat in?) men mindre svaj med en bärlina i miten tror jag
/K
Jag hade lagt ett block till under varje bjälke i mitten. Det blir 4 block till. Jag tror det är lite enklare än att peta in en bärlina.
Kom ihåg någon form av syllisolering/syllpapp mellan bärlinor och lecablock.
Vill man finlira så kan man vända blocken i mitten 90 grader så att de ligger längs med reglarna.
Kom ihåg någon form av syllisolering/syllpapp mellan bärlinor och lecablock.
Vill man finlira så kan man vända blocken i mitten 90 grader så att de ligger längs med reglarna.
Klicka här för att svara