Vi ska bygga en gäststuga vid vår fritidsfastighet. Marken är stabil och väldränerad vilket gjort att vi valt att lägga bjälklaget direkt på lecablock (+ markduk o några dm packat grus under). Något osäker dock på hur blocken böra placeras. Tar tacksamt emot förslag. (huset kommer att ha limträbalk i nock med centrumstöd).

3D-modell av ett bjälklag för gäststuga, stöds av lecablock, med plats för centrumstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beroende på hur mycket rum du har under huset så kanske en bärlina längs med för att stötta tvärbalkarna i mitten kunde vara bra ?

Det funkar nog enligt din skiss iofs (är det 195x45 du har ritat in?) men mindre svaj med en bärlina i miten tror jag

/K

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag hade lagt ett block till under varje bjälke i mitten. Det blir 4 block till. Jag tror det är lite enklare än att peta in en bärlina.

Kom ihåg någon form av syllisolering/syllpapp mellan bärlinor och lecablock.

Vill man finlira så kan man vända blocken i mitten 90 grader så att de ligger längs med reglarna.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack, bra förslag. Kan inte sätta någon bärlina pga att höjden måste hållas nere.
Funderar f.ö. på att göra en tråd om detta projekt. Har en del andra frågetecken som också måste rätas ut.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.