Ja, det funkar, men den är av sanslöst dålig kvalité.

Vibba inte för länge bara (lagom är bäst) annars skiktar sig betongen.

• Gilla
Trähus40
  • Laddar…
ok ...sanslöst dålig kvalite låter ju inte så lovande dock...:) kanske bättre att hyra sig en vibb iaf...

• Gilla
MB77
  • Laddar…
Men är det inga krav på hållfastighet varför vibba? Många äldre hus som aldrig sett en vibrator (för betong ;)) och dessa håller ihop än.

• Haha
likblek och 1 till
  • Laddar…
Ja, det borde väl räcka att sloda. (?)

jo det gör det säkert... har ingen känsla alls för hur stor skillnad det blir. Tänkte att det va en fördel att vibba för att få det helt plant men det löser ja ju med en sloda

Vissa krav på hållfasthet finns det kanske ändå, typ att det inte ska spricka för du tänker väl armera med matta?
Jag hade vibbat, det kostar på sin höjd ett par hundralappar att hyra en riktig vibb och så blir det riktigt gjort.

Vibbning är väl huvudsakligen för att betongen ska fästa ordentligt i armeringen.

Om du har en form eller liknande som du kommer åt från utsidan så knacka på den med en hammare, eller gör en enkel vibrator med en borrmaskin.

Ja det är precis som thomasx skriver. Vibbningen gör att betongen fyller ut runt armering och tränger in i underlag samt att bubblor försvinner = hållfasthet.
För att få ytan slät är det slodning / raka / rivning, eller metoder som helikopterslipning som gäller.

Armerar. Kommer inte åt på utsidan så det blir la en vibb för att va på säkra sidan

S
När jag skulle gjuta en liten platta så tog jag en träbit som jag stack ner och sen tog jag min trådlösa borrhammare och körde mot träbiten. Det fungerade helt ok :)

• Gilla
PeterTall och 1 till
  • Laddar…
Ja, så brukar jag också göra för jag är så nedrans snål. Och varje gång när jag står dör så förbannat jag mig att jag inte hyrde en vinn för några hundra. Det är lätt värt det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.