Har ett 15 cm tjockt stenblock på minst 1x1 meter som går under torpargrunden på en utbyggnad. Skulle vilja knäcka detta i mindre bitar längs syllen. Funkar snigeldynamit till detta? Hålen blir ju grunda och passar inte med anvisningarna för snigeldynamit....

Är det nått som finns att köpa i vanliga byggvauhus? sökt på stenkilar men... hittar inget

De stenkilar som jag har använt med mycket gott resultat består av en stålkil och två foder. Fodren har rundade kanter på ena sidan för att sluta an mot borrhålet och rät kant mot mitten där kilen slås i. De är också relativt mjuka.

Det du ska spräcka är ju ett relativt sett mycket enkelt fall - i vart fall om det inte är armerat. Jag tror att du klarar det utan foder med enbart stålkilar. Köp tre stycken och sätt i en rät linje och dräm till växelvis på dem. Kanske kan du hitta på något att använda som foder också.

En annan variant eftersom det är så tunt är att skära in några kilformade hack med diamantskiva och vinkelslip och sedan använda breda stålkilar. Då får du bättre anliggningsyta än med borrhål.

Pen

PS: Har ingen aning om var men köper riktiga spräckkilar. Jag fick mina av min morfar - de är nog från 1925. Dessvärre är det utlånade också på obestämd tid.

Redigerat:
Kolla med hyrföretagen, jag lyckades få tag på spräckkliar där.

Glömde skriva att du sätter kilarna på c:a 15-20 cm avstånd emellan.

Arne999,

Vart i västra götaland finns du?
Jag har kilar o hilti!

• Gilla
rock_fc och 2 till
  • Laddar…
försent... skaffade mig ett par kilar och knäckte upp stenen i bitar på 2 timmar... ett jäkla slit men det gick ju rätt så smidigt iaf...

missen ja gjorde va att bara köpa 2 kilar.... blocket va 1.3 meter på bredaste delen men det funka ändå med storsläggan :)

Redigerat:
Arne999 skrev:
försent... skaffade mig ett par kilar och knäckte upp stenen i bitar på 2 timmar... ett jäkla slit men det gick ju rätt så smidigt iaf...

missen ja gjorde va att bara köpa 2 kilar.... blocket va 1.3 meter på bredaste delen men det funka ändå med storsläggan :)
Spräckkilar är lite som tvingar; ungefär en fler än man har är oftast lagom.

• Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.