Okej, att detta kommer bli av högst otroligt och funderingarna är mest för skojs skull. Är också osäker på om frågan är i rätt forum då den ju inte hör till det vanliga. :)

I vilket fall, där vi har kåken har det bott någon som tydligen jobbat med bergsprängning. Man kan säga att vi har ett berg bakom huset som faktiskt är högre än huset. En stor bergvägg helt enkelt. Vid grusplanen där vi har bilarna är denna stora vägg i princip 90 grader och näst intill slät, och då tomterna är så roligt uppdelade så äger vi flera meter av detta berg som i princip är helt onödigt.
Men att på något sätt ta sig in i berget och sätta en garageport utåt är ju som ni säkert förstår sjukt lockande. Åtminstone som teori.

Så. Ponera att detta skulle bli verklighet. Hur skulle man göra? Berget ser väldigt helt hårt ut. Väldigt få sprickor och annat. Ringa ägaren till borren som användes till hallandsåsen kanske? :) Att köra med dynamit/snigeldynamit kräver ju ändå väldans rätt mycket kunnande då man ju inte vill spränga "åt fel håll" osv. Såklart kräver riktig dynamit kunnande på riktigt, men frågan är om man ens skulle lösa detta med snigeldynamit ö.h.t. Har ingen erfarenhet i att knäcka sten över huvud taget.

Vidare: Vad skulle ni säga behövs i pappers- och tillståndsväg för att göra verklighet av denna fantasi? :) Behövs konstruktion och ritningar? Behövs kanske någon tokavancerad maskin som gör någon slags scanning av insidan berget osv innan...?

• Gilla
D09
  • Laddar…
Jag gillar idén! Borrhammare och spräckkilar kommer du sakta inåt med. Men det kräver sin tid. Vill du att det ska gå fortare så hyr/köper du en bergborr och hydraulisk spräckutrustning och spräcker ut en bilplats.

Troligen blir det ganska dyrt. Minst 50-60 kubik sten som ska bort. Bara det är tio lastbilslass som kostar kanske 30000kr totalt.

richardtenggren
Fast vem vill jobba under osäkrat berg? :) Kan ju göra rätt ont ;)

Redigerat:
När veidekke byggde norra länken hade jag en hel del diskussioner med dem
När de nästan var framme i värtan från roslagstull så var kostnaden uppe i 10 miljarder, så det ger ett riktpris på 10mkr/lpm :)

Priset för borra-sprängtunnlar är ju i hög grad proportionellt mot mängden berg som ska tas bort. I norra länken har man väl typ 10 meter i tunneldiameter? Det blir ca 160 kubik berg per meter dubbel tunnel. I TS garage med 3,5 meters diameter blir det typ 10 kubik per meter. Men det blir dyrt ändå. Man får ju säkra berget sen med spikar eller vad man nu använder.

Sågning. Är väl inget man gör själv, men orsakar inga vibrationer och kräver inget tillstånd.
För att spränga ett hål in i berget måste du börja i mitten och utåt. Vid sprängning gissar jag att man styr detta med mängden och placeringen av laddningarna samt fördröjning.
Har du god tillgång till ved kanske den urgamla metoden med makning skulle funka. Risken är väl dock att dina grannar inte uppskattar konstant rök i några år.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Mycket kul idé! Det skadar ju inte att ta in någon offert. Jag vet inte vilken metod som går billigast men när man tittar på vägbyggen där en del berg ska försvinna så borrar de ju en rad hål tätt inpå varandra för att ge anvisningar, och sedan sprängs det.

Ifall man har gott tålamod så går det såklart med borrning, kilar och snigeldynamit.
Problemet är ju att säkra upp under arbetet.

Om jag refererar till norra länken igen.
Där körde man en rigg som borrade ett antal hål (typ 50) i en cirkel sen sprändes laddningar i varje hål i serie med kort tidsintervall. Efter sprängningen så kom en annan rigg som sprutade ett lager sprutbetong över hela bergsytan
Den funkade som temporär säkring under tiden som man bultade järn och armerade innervalvet.

Det är ju ett ganska smidigt tillvägagångssätt i ts fall, sprutbetong alltså ; inte borriggen

Du börjar inte i mitten vid sprängning, inte i normalfallet iaf. Riktningen på sprängningen styrs av tändföljd och riktningen på de borrade hålen.
Ett sånt där projekt kommer troligen bli dyrt för dig med konventionell sprängning, lägg upp bilder !

Jag tror det är någon variant av Boomer man körde med i Norra länken. Inget man hyr på Ramirent.

Gul Boomer borrigg för tunnelarbeten med flera borrarmar och plattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

richardtenggren
buspojken skrev:
Du börjar inte i mitten vid sprängning, inte i normalfallet iaf. Riktningen på sprängningen styrs av tändföljd och riktningen på de borrade hålen.
Ett sånt där projekt kommer troligen bli dyrt för dig med konventionell sprängning, lägg upp bilder !
Min erfarenhet säger att man rymmer hålen i mitten och att de detoneras först för att skapa ett hålrum för berget att ta vägen, samt för att undvika att facet flyger bakåt. Tidigare så borrade man istället vinklade hål inåt i mitten för att uppnå liknande effekt.

Diagram över borrningsmönster i berg med centralt rymda hål för sprängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker att umbrelladrilling verkar fränt och passande! :)

Ful färg på den där riggen!

En väggsåg går loss på en 200kkr, sen 10,000:- för klinga, lär gå åt några.. :D

Vajersåg skulle kunna vara ett alternativ kanske?

richardtenggren skrev:
Min erfarenhet säger att man rymmer hålen i mitten och att de detoneras först för att skapa ett hålrum för berget att ta vägen, samt för att undvika att facet flyger bakåt. Tidigare så borrade man istället vinklade hål inåt i mitten för att uppnå liknande effekt.

[bild]

Tycker att umbrelladrilling verkar fränt och passande! :)

Ful färg på den där riggen!
Bilden du visar är ett sk uppskjut, inget annat,
De används för att skapa en fri yta att spränga emot, inget annat. När hålet är gjort så borrar man i riktning mot den frigjorda ytan. Uppskjut är spännande och ett av de mest kritiska moment du gör vid sprängning

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Bilden du visar pelpet, är en underjordsrigg och inget man använder ovan jord. De ovan jord har bara en bom

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.